نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  2 , شماره  2 ; از صفحه 76 تا صفحه 100 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي سه شيوه آموزش مستقيم، آموزش به کمک کامپيوتر و ترکيبي بر کاهش مشکلات دانش آموزان داراي اختلال رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي سه شيوه آموزش مستقيم، آموزش به کمک کامپيوتر و آموزش ترکيبي بر کاهش مشکلات دانش آموزان داراي اختلال رياضي در مقاطع سوم و چهارم دبستان است. جامعه آماري اين پژوهش، شامل دانش آموزان دختر و پسر پايه سوم و چهارم دبستان شهر تهران است که داراي اختلال يادگيري رياضي هستند و به مراکز توانبخشي اختلال هاي يادگيري ارجاع داده شده اند و در سال تحصيلي 91-90 مشغول به تحصيل بوده اند. تعداد 20 نفر از دانش آموزاني که از طريق مصاحبه باليني، آزمون هوش وکسلر و آزمون استاندارد شده تشخيص اختلال رياضي را دريافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و سپس اين دانش آموزان به تصادف در چهار گروه پنج نفري جايگزين شدند. سه گروه آزمايش هر کدام به مدت 12 جلسه درهر هفته سه جلسه 45 دقيقه آموزش خاص خود را دريافت نمودند و گروه کنترل نيز همان آموزش مرسوم در مرکز درمان اختلالات يادگيري ويژه را ادامه دادند. از هر چهار گروه پيش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و سپس داده ها با استفاده از تحليل واريانس تحليل شد. نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقيم، آموزش به کمک کامپيوتر و برنامه ترکيبي در سطح (p=0.05) در کاهش مشکلات اختلالات رياضي دانش آموزان موثر بوده اند. بر اين اساس نتيجه گيري مي شود که استفاده از روش هاي آموزش مستقيم، آموزش به کمک کامپيوتر و روش ترکيبي مي تواند در کاهش مشکلات دانش آموزان داراي اختلال رياضي از روش هاي سنتي مرسوم موثرتر باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

معتمدی، ع.، و برقی ایرانی، ز.، و کریمی، ب. (1391). مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم, آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری, 2(2), 76-100. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188380



Vancouver : کپی

معتمدی عبداله، برقی ایرانی زیبا، کریمی بهروز. مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم, آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری. 1391 [cited 2022May18];2(2):76-100. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188380



IEEE : کپی

معتمدی، ع.، برقی ایرانی، ز.، کریمی، ب.، 1391. مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم, آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری, [online] 2(2), pp.76-100. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188380.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 743 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی