تعيين راهبرد طراحي و ساخت موتورهاي احتراق داخلي كه نيروي محرك خودروهاست مستلزم جمع آوري و تحليل اطلاعات گسترده اي است. هدف از اين مقاله ارائه بررسي راهبردهاي ممكن براي صنعت موتورسازي كشور و انتخاب راهبردهاي مناسب براي ده سال آينده است. براي گردآوري اطلاعات اوليه، موضوع به هشت قسمت تجزيه و نتايج به دست آمده از آن هشت قسمت براي انتخاب راهبردهاي مناسب و تعيين راهكارهاي آن به كار گرفته شد. در اين مقاله نتايج به دست آمده به صورت فشرده ارائه گرديده است. براي دستيابي به نتيجه مطلوب، اطلاعاتي درباره تاريخچه برنامه ريزي و سياست گذاري طراحي و ساخت موتور احتراق داخلي در كشور لازم بود و اين كار به صورت نسبتا جامع و در حد ممكن انجام شده است. در ادامه كار بررسي سياست هاي چند كشور صنعتي و در حال توسعه و پيش بيني مسير تحقيقي و توسعه از راه ارزيابي كمي و كيفي مقالات و تجربيات جهاني در تعيين ميزان دانش لازم براي طراحي موتور، مشخص نمودن معيارهاي آن و توانایي هاي مراكز ذيصلاح در امر نظارت و ارزيابي قطعات توليدي در كشور انجام گرفت. براي بررسي ابعاد اقتصادي نيز مطالعاتي صورت گرفت و گزينه هاي مختلفي از نظر اقتصاد مهندسي ارزيابي و مقايسه شدند. در كنار جنبه هاي اقتصادي بررسي مسائل اجتماعي و فرهنگي نيز براي انتخاب گزينه مناسب ضروري بود و در نهايت با استفاده از روش تجزيه و تحليل راهبردهاي قضفت)SWOTقوت،ضعف،فرصت،تهديد) راهبردهاي مناسب به صورت كمي و كيفي تعيين و راهكارها مشخص شدند.