1 SID.ir | بررسي استانداردهاي قابليتهاي جسماني دختران و پسران ايراني در گذشته و حال و مقايسه آن با نورمهاي ايفرد

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
بررسي استانداردهاي قابليتهاي جسماني دختران و پسران ايراني در گذشته و حال و مقايسه آن با نورمهاي ايفرد
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

آگاهي از آثار آزمونهاي ايفرد به عنوان بخشي از ارزشيابي درس تربيت بدني بر قابليتهاي جسماني دانش آموزان دختر و پسر در سالهاي اخير، بررسي مقايسه اي بين نورمهاي قابليتهاي جسماني دختران و پسران ايراني موجود با سالهاي گذشته و نورمهاي استاندارد مؤسسه ايفرد، هدفهاي اين تحقيق هستند. تحقيق از نوع "علي" يا "پس از وقوع" است كه با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، در مجموع سي هزار دانش آموزان دختر و پسر سنين 9 تا 17 ساله تعيين شدند. با اجراي آزمونهاي ايفرد، نورمهاي استاندارد در سطح استانها تهيه و تدوين شدند. سپس با مقايسه نورمهاي موجود، نورمهاي سال 1364 و نورم مؤسسه ايفرد، ميزان پيشرفت يا افت قابليتها مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج نشان مي دهند كه امروزه، قابليتهاي جسمي پسران ايراني نسبت به سال 64 داراي روند صعودي بوده اند. بطوري كه پسران ايراني امروز، قوي تر و با آمادگي جسماني و حركتي بالاتري نسبت به پسران سال 64 و بعد از آن هستند. نتايج نشان ميدهد كه دختران در حال حاضر، نسبت به سال 64 در بعضي از قابليتها در سطوح بالاتري قرار دارند و در بعضي از آنها دچار افت شده اند. چابكي، نيروي عضلاني و آمادگي قلبي - تنفسي در دختران سال 64، نسبت به امروزه از سير صعودي برخوردار بوده، در صورتي كه استقامت عضلاني و سرعت آنان از سال 64 به بعد كاهش يافته است. بنابراين، مي توان گفت كه با توجه به نبودن امكانات مناسب براي دختران وجود محدوديتها ي اجتماعي، آنها مجال و مكاني براي تمرين در خارج از مدرسه نداشته اند و آمادگي جسماني آنها دچار افت شده است. نتايج نشان مي دهند كه دختران و پسران ايراني در مقايسه با دختران و پسران آمريكايي شركت كننده در نورمهاي مؤسسه ايفرد، قابليتهاي جسماني و حركتي پايين تري دارند و با توجه به عاملهاي مؤثر و متعدد در ايجاد قابليتها، نبايد انتظار داشت كه قابليتهاي دختران و پسران كشورهاي گوناگون در سطوح يكسان قرار گيرند.

 
كلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 251
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی