3 SID.ir | بررسي تناسب صندلي هاي موجود در دانشگاه با ابعاد بدن دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم ﭘزشکي قزوين در سال 1388

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تناسب صندلي هاي موجود در دانشگاه با ابعاد بدن دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم ﭘزشکي قزوين در سال 1388

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: تربيت دانش آموختگاني که توانايي حل مشکلات جامعه را دارند از مهم ترين وظيفه دانشگاه ها محسوب مي شود. اين مهم درسايه آموزش هاي موثر در محيط ايمن و فاقد استرس امکان پذير است. طراحي صحيح صندلي هاي کلاس هاي درس متناسب با خصوصيات تن سنجي دانشجويان ضمن ارتقا کيفيت آموزشي و جلوگيري از ناراحتي هاي اسکلتي عضلاني سبب تشويق دانشجويان به عادت درست نشستن مي شود. اين مطالعه به منظور بررسي تطابق ابعاد بدني دانشجويان با صندلي هاي ارائه شده از سوي شرکت ها و شيوع اختلالات اسکلتي–عضلاني در دانشجويان و ارتباط آن با ابعاد صندلي هاي آموزشي انجام شد.
روش بررسي: اين مطالعه توصيفي–تحليلي بر روي 115 دانشجوي 27-18 سال انجام شد. 15 پارامتر آنتروپومتريک مرتبط با نشستن بر روي صندلي توسط صفحه آنتروپومتر و با استفاده از کوليس هاي تن سنجي اندازه گيري شد. ابعاد 2 نوع صندلي موجود درکلاس هاي درس با ابعاد صندلي استاندارد مقايسه شد
.
يافته ها: مقايسه ابعاد مويد آن است که ابعاد صندلي و ابعاد دانشجويان فقط در پارامتر طول دسته صندلي با يکديگر مطابقت داشته و در ساير پارامترها با يکديگر هم خواني ندارند. آزمون
T-Test نشان داد که بين پارامترهاي دختران و پسران اختلاف معني داري وجود دارد.
نتيجه گيري: مقايسه نتايج حاصل از اندازه گيري ابعاد بدني و ابعاد صندلي با نتايج پرسشنامه نارضايتي احساسي دانشجويان و پرسشنامه نقشه بدن گوياي آن است که صندلي هاي پلاستيکي از لحاظ راحتي، جنس و شيب پشتي صندلي مناسب تر بوده و دانشجويان کمتر مجبور به تغيير وضعيت نشستن خود مي شوند وليکن به علت طراحي نامناسب تکيه گاه پا و بالا بودن عمق موثر صندلي از ميزان ناراحتي و درد بالاتري در اندامهاي تحتاني نسبت به صندلي هاي چوبي برخوردار هستند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 211
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی