4 SID.ir | بررسي رابطه محيط اجتماعي (جو مدرسه) و ميزان خودتنظيمي در دانش آموزان دبيرستان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه محيط اجتماعي (جو مدرسه) و ميزان خودتنظيمي در دانش آموزان دبيرستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی، مشهد
 
چکیده: 

عوامل متعددي وجود دارند که مي توانند بر ميزان خودتنظيمي دانش آموزان اثرگذار باشند. در پژوهش حاضر به بررسي نقش جو يا محيط اجتماعي مدرسه (که حاصل ادراک جمعي افراد از محيط کاري شان مي باشد)، در اين زمينه پرداخته شده است. همچنين اين فرضيه که «جو باز مدرسه پيش بيني کننده سطوح بالاتر خودتنظيمي است» مورد آزمون قرار گرفت. نمونه مورد بررسي 415 نفر از دانش آموزان سال سوم 4 دبيرستان دخترانه در سال تحصيلي 1389-1388 بودند که در دو طبقه داراي موقعيت اجتماعي - اقتصادي بالا و پايين قرار داشتند و به سه پرسشنامه مربوط به «جو اجتماعي مدرسه»، «خودتنظيمي» و «انگيزش تحصيلي»، پاسخ دادند. در اين مطالعه که به روش علي - مقايسه اي انجام شد؛ وضعيت اجتماعي - اقتصادي، انگيزش تحصيلي و پيشرفت تحصيلي (نمره معدل دانش آموزان)، مورد کنترل قرار گرفت و تجزيه و تحليل نتايج حاصل از روش تحليل رگرسيون چندگانه با مدل سلسله مراتبي، جهت بررسي سهم متغيير پيش بين (جو مدرسه) نشان داد که فرضيه مورد پژوهش تاييد شده و سه متغير وضعيت اجتماعي - اقتصادي، انگيزش تحصيلي و جو مدرسه، پيش بيني کننده معناداري براي سطوح بالاتر خودتنظيمي هستند. همچنين متغير جو مدرسه 18.6% از واريانس متغير ملاک را در اين پژوهش، پيش بيني کرد (p<0.01،F4,410=23.38 ).

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 349
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی