5 SID.ir | مهارت هاي اجتماعي: نقش آن در پيشگيري از مورد آزار قرار گرفتن نوجوانان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مهارت هاي اجتماعي: نقش آن در پيشگيري از مورد آزار قرار گرفتن نوجوانان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

سابقه و اهداف: هدف از مقاله حاضر بررسي رابطه مهارت هاي اجتماعي و مورد آزار قرار گرفتن نوجوانان است. کودک آزاري يکي از مسائل اجتماعي است، که به علت ويژگي هاي تاثيرگذار آن نياز به بررسي و برنامه ريزي مناسب، به منظور پيشگيري و کمک به رفع و کاهش آن، به شدت احساس مي شود. و لذا مطالعه حاضر با هدف شناخت و توصيف ارتباط مهارت هاي اجتماعي نوجوانان با مورد آزار قرار گرفتن آنان در منطقه 17 شهر تهران انجام گرفت.
روش بررسي: اين تحقيق از نوع مطالعات توصيفي-همبستگي بود. که به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تعداد 144 نفر دانش آموز مقطع راهنمايي منطقه 17 شاغل به تحصيل در مدارس مقطع راهنمايي منطقه 17 شهر تهران انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات براي پژوهش، عبارت بودند از آزمون استاندارد مهارت هاي اجتماعي ماتسون و آزمون استاندارد کودک آزاري. جهت تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده از آزمون هاي آماري همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه استفاده شد
.
يافته ها: يافته ها نشان داد؛ که بين مهارت هاي اجتماعي نوجوانان با مورد آزار قرار گرفتن آنان رابطه معناداري وجود دارد. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه حاکي از اين بود؛ که پرخاشگري مهم ترين پيش بيني کننده معنادار مورد آزار قرار گرفتن است
.
نتيجه گيري: نتايج اين بررسي نشان داد که که نقص در مهارتهاي اجتماعي به ويژه وجود پرخاشگري، رفتارهاي غير اجتماعي و عدم مهارت هاي اجتماعي مناسب در روابط دو سويه کودک و نوجوان با ديگران تاثيرگذار است، و باعث افزايش احتمال مورد آزار قرار گرفتن کودکان و نوجوانان مي گردد. پس لازم است؛ موضوع ارتقا مهارت هاي اجتماعي نوجوانان و دانش آموزان مورد توجه ويژه
مسوولين مربوطه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 636
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی