برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مهارت هاي اجتماعي بر رفتار سازگارانه كودكان عقب مانده ذهني خفيف

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان طالقانی، بین بهار و شریعتی. کوچه جهان، پلاک 1، انستیتو روانپزشکی تهران
 
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي ميزان اثر بخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر رفتار سازگارانه كودكان عقب مانده ذهني خفيف انجام شده است.
روش: 28 دانش آموز كه بر پايه آزمون هوش و كسلر كودكان، عقب مانده ذهني خفيف تشخيص داده شده و داراي سطوح سازگاري پايين در خرده مقياس هاي مهارت هاي زندگي روزمره و مهارت هاي اجتماعي شدن مقياس واينلند، با هوش بهر 63 تا 67 و در گروه سني 11 سال و 10 ماه بودند، انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش (n=14) و گواه (n=14) تقسيم شدند. نخست هريك از آزمودني ها به كمك فهرست مهارتهاي اجتماعي و دو خرده مقياس مهارت هاي زندگي روزمره و مهارت اجتماعي شدن مقياس واينلند ارزيابي شدند. سپس آموزش مهارت هاي اجتماعي به مدت 5/2 ماه در 15 جلسه آموزشي براي آزمودني هاي گروه آزمايش اجرا شد. در پايان دوره آموزش و 2 ماه پس از آن، همه آزمودني ها دوباره به كمك ابزارهاي ياد شده ارزيابي شدند.
يافته ها: تحليل داده ها نشان داد كه گروه آزمايش پس از پايان جلسات
آموزشي، بهبود معني داري را در زمينه رفتار سازگارانه (مجموع مهارت هاي زندگي روزمره و مهارت اجتماعي شدن) و مهارت هاي اجتماعي پيدا كرده است. بررسي پيگيري نيز نشان داد كه بهبودهاي به دست آمده از آموزش، 2 ماه پس از پايان آموزش نيز همچنان حفظ شده است.
نتيجه: آموزش مهارت هاي اجتماعي سبب افزايش رفتار سازگارانه كودكان
مبتلا به عقب ماندگي خفيف ذهني مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ارجمندی، ز.، و بیان زاده، س. (1382). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), 9(1 (پیاپی 33)), 27-35. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=1416



Vancouver : کپی

ارجمندی زهرا، بیان زاده سیداکبر. تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 1382 [cited 2021June18];9(1 (پیاپی 33)):27-35. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=1416



IEEE : کپی

ارجمندی، ز.، بیان زاده، س.، 1382. تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), [online] 9(1 (پیاپی 33)), pp.27-35. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=1416.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 683 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی