5 SID.ir | تاثير عوامل محيطي بر يادگيري و رفتار در محيط هاي آموزشي (ابتدايي) در شهر

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير عوامل محيطي بر يادگيري و رفتار در محيط هاي آموزشي (ابتدايي) در شهر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* آذربایجان غربی، ایران
 
چکیده: 

يادگيري، بخش مرکزي زندگي هر فرد است. حتي زماني که به آن فکر نمي کنيم نيز اتفاق مي افتد؛ با اين تفکر که رفتار در خلا رخ نمي دهد؛ لذا راه هاي گوناگون رفتار، مرتبط با محيط کالبدي است. محيط هاي يادگيري از عناصري تشکيل خواهند شد که در کنار هم معنا دار مي شوند. ويژگي ها و کيفيت هاي هر کدام از اين عناصر در شکل گيري رفتارهاي مختلف موثر مي باشند. فيلسوف ژان پياژه، بر توانايي کودک در درک جهان به طور فعال تاکيد بسيار مي کند و معتقد است که کودکان به طور انفعالي اطلاعات را جذب نمي کنند، بلکه آنچه را که در دنياي پيرامون خود مي بينند، مي شنوند و احساس مي کنند، سپس انتخاب و تفسير مي نمايند.
معماري، هنري است که ما را در بر گرفته است و انسان ها بيش از آنکه بر فضا تاثير بگذارند، از آن تاثير مي پذيرند.
آموزش و به تبع آن محيط هاي آموزشي بيشترين اثر و نقش را بر ذهنيت و تمدن سازي جوامع به عهده دارند. لازمه اصلاح کالبد آموزش و پرورش، ايجاد فضاهاي مرتبط با فعاليت دانش آموزان است؛ فضاهايي که داراي شرايط مناسب و مطلوب براي رشد فيزيکي ذهني، عاطفي و اجتماعي کودکان مي باشد که تحقق اين امر از طريق طراحي جزييات فضاها با توجه به الگوهاي رفتاري کودکان امکان پذير مي گردد. محققان روانشناسي محيط، با مطالعه الگوهاي رفتاري کودکان در محيط هاي آموزشي به مواردي موثر، از قبيل اندازه مدرسه، نورپردازي و ... که نقش عمده اي در افزايش يادگيري دارند، برخورده اند که در جريان مقاله، به بررسي دقيق تر آنها پرداخته خواهد شد. جهت آگاهي بيشتر از وضعيت عمومي مدارس کشور به مقايسه نمونه اي از آنها و مدارس مطلوب ساخته شده، خواهيم پرداخت که براي اخذ اطلاعات از مطالعات کتابخانه اي و از مقاله هاي منتشر شده در سايت هاي معتبر درباره ديدگاه نوين طراحي محيط هاي اموزشي بالاخص مقطع ابتدايي که از اهميت ويژه اي در آموزش برخوردارند، استفاده شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 3893
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی