6 SID.ir | بررسي حقوقي طرح ‌صنعتي قابل حمايت (مطالعه تطبيقي پيشينه و مفهوم)
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي حقوقي طرح ‌صنعتي قابل حمايت (مطالعه تطبيقي پيشينه و مفهوم)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه حقوق، دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

طرح ‌صنعتي، آفرينشي زيباشناختي به ‌صورت دوبعدي يا سه ‌بعدي و مربوط به ظاهر محصولات صنعتي است. با توجه به تعريف قانون ايران، براي تحقق طرح‌ صنعتي قابل‌حمايت، وجود سه مولفه لازم است: ترکيب خطوط يا رنگ‌ ها، اجرا بر روي محصول صنعتي و تغيير ظاهري محصول. در حقوق ايران فقط از طرح ثبت‌ شده، حمايت مي ‌شود. در حالي که به‌ موجب مقررات اتحاديه اروپا، از طرح ‌هاي ثبت‌ نشده نيز (البته با مدت کمتر) حمايت مي ‌شود. طرح صنعتي با توجه به ويژگي هنري و اهداف صنعتي آن، مرز ميان مالكيت ادبي و هنري و مالكيت صنعتي به شمار مي آيد. به همين جهت، با توجه به نظريه وحدت هنر، موضوع واحد، مي ‌تواند مشمول هر يک از دو نظام حمايتي حقوق ادبي و هنري و نظام ويژه طرح ‌هاي صنعتي قرار گيرد. البته وحدت مزبور کامل نبوده، مواردي صرفا از راه حقوق ادبي و هنري قابل‌حمايت دانسته شده اند. اجتماع طرح ‌صنعتي و اختراع در شي واحد نيز قابل تصور است. اگر طرح‌ صنعتي لازمه عملکرد فني باشد، تحت عنوان «طرح‌ صنعتي قابل ‌حمايت» نخواهد بود. تفاوت طرح‌ صنعتي با علامت تجاري، نيز در اين است که علامت تجاري درصدد شناساندن و تمايز كالاها يا خدمات اشخاص است. در حالي که هدف طرح‌ صنعتي، زيبايي بخشيدن به محصولات، به‌ منظور ترغيب بيشتر و جذب مشتريان است؛ در عين حال ممكن است شكل واحد، مشمول هر دو مفهوم، قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 372
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی