2 SID.ir | بررسي اثربخشي برنامه آموزش تغذيه بر آگاهي و عملكرد تغذيه اي دختران نوجوان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي اثربخشي برنامه آموزش تغذيه بر آگاهي و عملكرد تغذيه اي دختران نوجوان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
چکیده: 

سابقه و هدف: با توجه به اين كه دختران نوجوان امروز مادران فردا خواهند بود، اين دوران يك فرصت طلايي براي ارتقاء آگاهي هاي تغذيه اي نوجوانان در جهت بهبود سلامت نسل آينده مي باشد كه با اجراي برنامه هاي آموزشي به عنوان راهبردي موثر در جهت بهبود الگوهاي غذايي اين سنين ميسر مي گردد. براين اساس، مطالعه حاضر با هدف ارزيابي اثربخشي برنامه آموزش تغذيه در ارتقاي آگاهي و عملكرد تغذيه اي دختران نوجوان منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1382 انجام پذيرفت.
مواد و روشها: مطالعه حاضر، يك تحقيق نيمه تجربي از نوع مقايسه قبل و بعد است كه بر روي 145 نفر از دختران دانش آموز سال دوم يكي از دبيرستان هاي دولتي انجام گرفت. براي هر يك از دانش آموزان، پرسشنامه اي حاوي اطلاعات دموگرافيك، آگاهي هاي تغذيه اي و الگوي مصرف غذايي، قبل و بعد از برنامه آموزشي، توسط كارشناس تغذيه با تكنيك مصاحبه تكميل گرديد. شاخص هاي تن سنجي (وزن، قد و نمايه توده بدني) نيز اندازه گيري شد. داده هاي فرم هاي اطلاعاتي استخراج و طبقه بندي شده، با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: در اين تحقيق 145 دانش آموز با ميانگين سني (± انحراف معيار) 5/0±5/15 سال و بعد خانوار 1/1±6/4 نفر شركت داشتند. ميانگين قد، وزن و نمايه توده بدن و سن شروع قاعدگي دختران نوجوان مورد بررسي به ترتيب 4/5±8/158 سانتي متر، 2/10±4/56 كيلوگرم، 2/6±8/22 كيلوگرم بر مترمربع و 12.7±1.1 سال بود. به ترتيب 2/5% و 4/3% از دانش آموزان BMI<5th و BMI>95th داشتند و 44% آنان نيز از درجات ديگري از سوء تغذيه حاشيه اي رنج مي بردند و تنها 47.4% از آنان از وضعيت تن سنجي مطلوبي برخوردار بوده اند. به طوركل امتيازات آگاهي هاي تغذيه اي دختران نوجوان مورد بررسي نشان مي دهد كه 1/5%، 3/45% و 6/3% آنان قبل از آموزش و 9/18% ، 5/42% و 6/38% بعد از آموزش به ترتيب در سه گروه ضعيف، متوسط و خوب قرار گرفتند.
نتيجه گيري و توصيه ها: از آنجايي كه آموزش تغذيه راهكاري با اثربخشي مطلوب در جهت ارتقاي آگاهي هاي تغذيه اي به شمار مي آيد مطالعه حاضر نشان داد كه با طراحي يك برنامه جذاب آموزشي مي توان آگاهي هاي تغذيه اي دختران نوجوان را به ميزان قابل توجهي ارتقاء داد. اگر آموزشها با نيازهاي تغذيه اي اين سنين منطبق و به شكل قابل لمس با استفاده از فناوري سمعي - بصري ارايه گردد، اثربخشي نه تنها در آگاهي هاي آنان بلكه در الگوي رفتارهاي غذايي آنان نيز پديدار خواهد شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 165
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی