برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه خودآگاهي هيجاني و کنترل تکانه از مولفه هاي هوش هيجاني با استعداد اعتياد دانش آموزان پسر دوره متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف بررسي رابطه ويژگي هاي هيجاني و خود آگاهي و کنترل تکانه، به عنوان ويژگي هاي رواني با استعداد اعتياد انجام گرفته تا با استناد به يافته هاي آن، پيشنهادات مناسب براي پيشگيري ارايه شود.
روش تحقيق، توصيفي- همبستگي است و جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر زاهدان بوده که تعداد 100 نفر دانش آموز پسر به روش تصادفي انتخاب شده اند
.
ابزارهاي پژوهشي، مقياس هاي خود آگاهي هيجاني و کنترل تکانه از هوش هيجاني (بار- آن) و مقياس استعداد اعتياد
(A.P.S) مي باشد. اطلاعات گردآوري شده براي بررسي رابطه بين متغيرها با روش آماري همبستگي پيرسون تجزيه و تحليل شد.
يافته ها نشان دادند که بين خودآگاهي هيجاني و استعدد اعتياد رابطه منفي معنادار
0.391- و بين کنترل تکانه و استعداد اعتياد رابطه منفي معنادار 0.582- وجود دارد.
يكي از روش هاي ايجاد مقاومت در بين دانش آموزان و مدارس و نوجوانان در مقابل سو استفاده از مواد مخدر، تقويت عوامل هوش هيجاني، به خصوص خودآگاهي هيجاني و كنترل تكانه است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 366
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی