مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي اطلاعات شماره: پاييز 1389 , دوره 16 , شماره 3 (57) ; از صفحه 23 تا صفحه 44 . عنوان مقاله: شيوه هاي مشارکت اعضاي هیات علمي در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي نویسندگان: شريفيان فريدون*, شريف سيدمصطفي, جعفري سيدابراهيم, موسي پور نعمت اله آدرس: * دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران چکیده: هدف اين پژوهش، بررسي شيوه هاي مشارکت اعضاي هیات علمي در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي است. روش پژوهش ميداني و توصيفي پيمايشي و جامعه آماري آن اعضاي هیات علمي دانشگاههاي اصفهان (466 نفر) و صنعتي اصفهان (412 نفر) بوده است. براي انتخاب اعضاي هیات علمي دو دانشگاه از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم استفاده شد و 83 نفر از اعضاي هیات علمي در اين پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوري داده هاي اين پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است. براي تعيين روايي پرسشنامه از روايي محتوا و براي تعيين پايايي آن از روش آلفاي کرونباخ استفاده شده است. پايايي گام تعيين ساختار کلي رشته و درسها 0.80، تعيين هدفهاي برنامه درسي 0.86، انتخاب و تدوين محتوا 0.89، اجراي برنامه درسي 0.81، ارزشيابي برنامه درسي 0.88 و پايايي گام تغيير برنامه درسي 0.91 بوده است. نتايج پژوهش نشان داده است که در وضعيت موجود، اعضاي هیات علمي با شيوه حضور خود در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي مشارکت دارند. در وضعيت مطلوب، اعضاي هیات علمي هر دو دانشگاه در گام اجراي برنامه درسي بر نقش خود به عنوان مجري برنامه درسي تاکيد ويژه اي داشته اند. با وجود اين، در گامهاي طراحي برنامه درسي که شامل تعيين ساختار کلي رشته و درسها، تعيين هدفها و انتخاب و تدوين محتواست، در هر دو دانشگاه شيوه مشارکت اعضاي هیات علمي برجسته انتخاب شده است. در دانشگاه اصفهان، علاوه بر شيوه مذکور، مشارکت حداکثري نيز ترجيح داده شده است. در دو گام ارزشيابي و تغيير برنامه درسي در هر دو دانشگاه، اعضاي هیات علمي تمايل داشته اند تا اعضاي هیات علمي برجسته گروه و نماينده اعضاي هیات علمي در اين دو گام مشارکت کنند. کلید واژه: مشارکت(Q2)عضو هیات علمي(Q2)برنامه ريزي درسي(Q2)دوره تحصيلات تکميلي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اعتماداعتماد سیاسیشبکه اجتماعیمشارکت اجتماعیاستاددانشجوهیات علمیاعضای هیات علمیآموزش عالیمیان رشته ایکیفیت تدریسبرنامه درسی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي رابطه بين جو سازماني دانشگاه و مشاركت اعضاي هيات علمي در تصميم گيري هاي دانشگاهي نقش منابع اطلاعات گوناگون در ارزيابي آموزشي اعضاي هیات علميتحليل وضعيت پذيرش نوآوري برنامه درسي از ديدگاه اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهانحليل عاملي مهارتهاي حرفه اي لازم براي موفقيت شغلي از ديدگاه اعضاي هیات علمي دانشکده هاي کشاورزي ايرانضرورت بازنگري در برنامه ريزي درسي رشته کشاورزي با تاکيد بر مشارکت اعضاي هيات علمي مقالات همایشی مرتبط: ساختار بهینه تدوین و بازنگری برنامه درسی آموزش عالی: تجربه دانشگاه فردوسی مشهدبررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد میزان تاثیر جهانی شدن بر تغییر برنامه درسی دوره ابتدایی و ارائه یک مدل مفهومیفرهنگ و تغییر در برنامه درسیتبیین عوامل بازدارنده و بسترهای مورد نیاز اجرای برنامه درسی ملیمطالعات میان رشته ای و تغییر در برنامه درسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 87 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی