برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تعليم و تربيت مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات: جستارهاي مفهومي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی
 
چکیده: 

مدتي است که چالش تازه اي به نام استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) پيش روي سياست گذاران و دست اندرکاران نظام آموزشي کشور، از ابتدايي تا عالي، در سطح ملي و نيز در سطح مدارس و دانشگاهها قرار گرفته است. روحيه نوجويي يا نوگرايي اين سياست گذاران و دست اندرکاران، آنها را واداشته است که با عجله و سرعت، نظام آموزشي کشور را، به طور اعم و نظام آموزش عالي را، به طور اخص، به اين فناوري مجهز سازند. ميزان توفيق و کارآيي اين نهادهاي آموزشي به طور مستقيم به نحوه درک، ارزيابي، برخورد و بهره گيري از اين فناوري در برنامه ريزي، آموزش و پژوهش بستگي دارد.
حرکتي اين چنين، بدون روشن شدن حيطه هاي مفهومي اين فناوري، انگيزه اي شد که نگارنده تلاشي در حد توانايي براي طرح برخي جستارهاي مفهومي به عمل آورد تا ديگر متخصصان را به تکميل و غني سازي آن قبل از سيطره اين فناوري وا دارد. اين امر از آشفتگيهاي مفهومي در خصوص کاربرد آن در آموزش مي کاهد تا اين حرکتها به سرنوشت کوششهاي نوآورانه ديگر دچار نشود و به طور ناقص يا، احيانا، نادرست به اجرا در نيايد
.
در اين مقاله بر آن بوده ايم تا ابتدا، با توضيح مفاهيم آموزش از راه دور، آموزش باز و از راه دور، يادگيري الکترونيکي، دانشگاه مجازي پرديس مجازي و سرانجام آموزش مبتني بر رايانه، آموزش چند رسانه اي، آموزش شبکه اي (اينترنتي)، و تبيين تفاوتهاي آنها، با هدف جلوگيري از برداشتهاي نا صحيح يا تصحيح آنها، محدوده کاربردي هر يک را مشخص سازيم. سپس، به زمينه هاي ضروري براي موفقيت اين نوع آموزشها، از ديدگاههاي فرهنگي، اجتماعي، منابع انساني، مادي و سرانجام، فن شناسانه کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در قالب يادگيري الکترونيکي و دانشگاه مجازي بپردازيم
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 882
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی