برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

حضور پررنگ الهه شعر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

سردبير پيك نور علوم انساني در آذرماه 1384 نامه اي به امضاي حسن عباسي مي آبادي، آموزگار مقطع ابتدايي منطقه سامنِ ملاير، واقع در استان همدان دريافت كرد. از محتواي نامه چنين برمي آمد كه آقاي حسن عباسي مي آبادي، علاوه بر پرداختن به شغل شريف آموزگاري، با تكيه بر ذوق سرشار خداوندي شاعر نيز هست. اما از آنجا كه مجله پيك نور صفحه شعر نداشت نامه ايشان بي جواب ماند. تا اينكه حسن عباسي مي آبادي در نامه دوم هدف خود را از ارسال اشعار به طور مبسوط يادآور شدند. ايشان برآن اند كه «اگر مفاهيم بنيادي علوم، حتي مفاهيم كاملا تخصصي به رشته نظم درآيند، هم آموزش علوم آسانتر مي شود و هم طبع شعر شاعران با جهت يابي مثبت، سياق و روشي خداپسندانه مي يابد». جنبه اول نظر ايشان يعني پيشنهاد يك روش آموزشي از طريق به نظم درآوردنِ مفاهيم علمي را لازم است متخصصان مباحث علوم تربيتي، به ويژه متخصصان آموزش و يادگيري بررسي كنند. اما نكته شايان ذكر آن است كه اين شيوه در ادبيات ما سابقه اي بس كهن دارد به گونه اي كه در قالبهاي شعري ادب فارسي نوعي شعر با عنوان شعر تعليمي رواج يافته و شاعران بزرگي چون بسحق اطعمه و ملا هادي سبزواري و نيز بسياري از بزرگان صرف و نحو عربي و فارسي مفاهيم بنيادي علوم موردنظرشان را به شعر درآورده اند و آثارشان تا امروز نيز مورد مراجعه مشتاقان است. همچنين در مدارس و حوزه هاي علميه براي يادگيري و به خاطر سپردن بسياري مفاهيم از شيوه به نظم درآوردن مفاهيم علمي استفاده مي شود و بسياري از كتابهاي پيچيده و سخت صرف و نحو عربي با به كارگيري اين شيوه براي ساليان متمادي در خاطر طلاب علوم ديني حك مي شود.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 64
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی