برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

(محدوديتهاي ناشي از سن بلوغ در يادگيري زبان دوم: دستيابي به دستور جهاني)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور، مرکز شهریار
 
چکیده: 

برخي از دانشمندان بر اين باورند كه بين سني كه فرد يادگيري زبان دوم را آغاز مي كند و توانش زباني او در اين زبان رابطه منفي وجود دارد. چنين فرض شده است كه بلوغ زيستي براي يادگيري زبان ايجاد محدوديت مي كند. البته، تمام عرصه هاي زبان در افراد گوناگون در زماني واحد تحت تاثير اين محدوديت قرار نمي گيرند. اين مقاله به دنبال آن است كه تاثيرات اين دوره حساس را تا چه حد مي توان در مشخصه هاي جهاني زبان، كه ذاتي تلقي مي شود، جست. همجواري، اصل مقوله تهي (ESP) يا معلول that رد، و وابستگي ساختاري، ساخته هاي ذاتي مبتني بر فرضيه اند كه در اين مقاله بررسي مي شوند. آزمون به دو بخش تقسيم مي شود: نقضهاي متغير و ثابت. از نظر ما، نتايج مطالعه حاضر نشان مي دهد كه تاثير منفي شديدي بين افزايش سن شروع يادگيري زبان و تشخيص نقضهاي دستور جهاني از جانب يادگيرنده وجود دارد. علاوه بر اين، تفاوتهاي گروهي نيز اهميت دارند، چرا كه عملكرد گروه 1 همواره در حد سخنگويان بومي بود؛ گروه 2 در بسياري موارد نتوانست در حد بومي عمل كند؛ گروه 3، در هيچ يك از شرايط تحت بررسي، نتوانست به حد بومي و گروه 1 برسد. مي توان نتيجه گيري كرد كه (الف) سطح نهايي عملكرد يادگيري زبان دوم به سن شروع يادگيري بستگي دارد، (ب) دوره هاي حساسي وجود دارد كه پيشرفت زباني را كنترل مي كند، دوره هايي كه طي آنها فراگيري قابليتهاي گوناگون زباني بسيار ثمربخش است، اما بعد از اين دوره يادگيري زبان نامنظم و ناقص خواهد بود، (ج) آسيب ناشي از به تعويق افتادن سن شروع يادگيري افزايشي است و هرگز متوقف نخواهد شد. حاصل ديگر اين مطالعه آن است كه چون فراگيران زبان در هيچ يك از دو نوع نقض به پاي سخنگوي بومي نمي رسند، نتيجه مي گيريم كه سن يادگيري بر هر دو نوع دانش دستور جهاني متغير و ثابت موثر است. نتيجه اين مي شود كه سن آغاز يادگيري تاثير چشم گيري بر دستاورد نهايي زبان آموزان در زبان دوم دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ایروانی، ح. (1384). (محدودیتهای ناشی از سن بلوغ در یادگیری زبان دوم: دستیابی به دستور جهانی). پیک نور- علوم انسانی, 3(4 (زبان و ادبیات 2)), 136-156. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127509



Vancouver : کپی

ایروانی حسن. (محدودیتهای ناشی از سن بلوغ در یادگیری زبان دوم: دستیابی به دستور جهانی). پیک نور- علوم انسانی. 1384 [cited 2021July29];3(4 (زبان و ادبیات 2)):136-156. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127509



IEEE : کپی

ایروانی، ح.، 1384. (محدودیتهای ناشی از سن بلوغ در یادگیری زبان دوم: دستیابی به دستور جهانی). پیک نور- علوم انسانی, [online] 3(4 (زبان و ادبیات 2)), pp.136-156. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127509.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 174 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی