برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ويژگيهاي زبان علم در كتابهاي شيمي دوره متوسطه ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقاله حاضر در مورد بررسي ميزان و نحوه به كارگيري عوامل انسجامي در متنهاي علمي (شيمي) است كه در مقطع متوسطه تدريس مي شود. در زبان فارسي پژوهشهاي متنوعي درباره متون ادبي و داستاني صورت گرفته است؛ ولي بررسي ميزان بهره بري از عوامل انسجامي در متنهاي آموزشي (مانند شيمي، فيزيك، زيست شناسي و…) زمينه اي است كه كمتر به آن توجه شده است. در اين جستار سعي بر اين است كه، از طريق روشهاي علميِ آماري، عوامل انسجام در متنهاي شيمي از داده هاي كيفي به داده هاي كمي تبديل شود و از اين رهگذر باب بررسيهاي آماري و رايانه اي در سياق علمي گشوده شود. در اين پژوهش از دو شيوه نظري (كتابخانه اي) و تحليل محتوا استفاده شده است. مباحثي مانند زبان علم، گفتمان علمي، زبان شناسي متن و… با استفاده از روش نظري و تجزيه و تحليل متنهاي شيمي با استفاده از روش تحليل محتوا صورت گرفته است. بر اين اساس، 45 پاراگراف از سه كتاب شيمي (1)، (2)، (3) بر اساس الگوي معرفي شده توسط هاليدي و حسن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها حاكي از آن است كه در نگارش متنهاي شيمي از ابزارهاي مختلفي براي انسجام بخشيدن به متن استفاده شده و بين سبك و سياق علمي و نحوه استفاده از ابزارهاي انسجامي رابطه اي وجود دارد. از ميان اين ابزارها، عامل تكرار واژه با بيشترين بسامد وقوع (%48.07) از اساسيترين عوامل انسجامي در تهيه متن علمي بوده و عامل حذف بندي با كمترين بسامد وقوع (%2.21) نشان دهنده استفاده كمتر نويسندگان متن علمي از اين ابزار انسجامي است.
در اين مقاله ابتدا مقدمه، پايگاه نظري و پيشينه تحقيق بررسي شده و در بخش دوم مباحث مربوط به روش تحقيق، فرضيه هاي تحقيق، جامعه آماري، حجم نمونه و محدوديتهاي تحقيق عنوان شده است. در بخش سوم مقاله، نتايج تحقيق همراه با جدولها، نمودارها، تحليل نتايج و پيشنهاد تحقيق بيان شده است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زندی، ب.، و پورجوادی، ع.، و آرمیون، م. (1384). ویژگیهای زبان علم در کتابهای شیمی دوره متوسطه ایران. پیک نور- علوم انسانی, 3(4 (زبان و ادبیات 2)), 36-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127500



Vancouver : کپی

زندی بهمن، پورجوادی علی، آرمیون مریم. ویژگیهای زبان علم در کتابهای شیمی دوره متوسطه ایران. پیک نور- علوم انسانی. 1384 [cited 2021July25];3(4 (زبان و ادبیات 2)):36-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127500



IEEE : کپی

زندی، ب.، پورجوادی، ع.، آرمیون، م.، 1384. ویژگیهای زبان علم در کتابهای شیمی دوره متوسطه ایران. پیک نور- علوم انسانی, [online] 3(4 (زبان و ادبیات 2)), pp.36-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127500.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی