برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1389 , دوره  7 , شماره  26 ; از صفحه 175 تا صفحه 185 .
 
عنوان مقاله: 

هوش هيجاني و خلاقيت در دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* جهاد دانشگاهی، واحد تربیت معلم
 
چکیده: 

در اين پژوهش پرسشنامه رابطه بين هوش هيجاني و خلاقيت در دانشجويان بررسي شد. بدين منظور 396 دانشجو (236 دختر و 160 پسر) براساس روش نمونه برداري خوشه اي چند مرحله اي از بين دانشجويان دانشگاههاي دولتي شهر تهران انتخاب شدند و مقياس خود گزارش دهي هوش هيجاني شاته (شاته و ديگران، 1998) و پرسشنامه خلاقيت (عابدي، 1372) را تکميل کردند. نتايج نشان دادند که بين هر سه جنبه هوش هيجاني و خلاقيت در هر دو جنس رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتايج آزمون Z فيشر نشان داد، ضرايب همبستگي بين جنبه ادراک و بيان هيجان از هوش هيجاني با زيرمقياسهاي بسط، انعطاف پذيري، سيالي و خلاقيت کلي در گروه پسران به گونه معناداري بيشتر از گروه دختران بود. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که دو جنبه نظم دهي به هيجان و ادراک و بيان هيجان در گروه دختران 7 درصد و در گروه پسران نمره هوش هيجاني کلي و جنبه ادراک و بيان هيجان 16 درصد از واريانس خلاقيت را تبيين مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 708
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی