برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزشي راهبردهاي يادگيري و مطالعه بر ميزان يادگيري دانشجويان دانشگاه پيام نور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين پژوهش براي بررسي اثر آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه بر ميزان يادگيري و ثبات آن پس از گذشت يك نيمسال تحصيلي بر دانشجويان دانشگاه پيام نور انجام گرفت. 60 نفر از دانشجويان رشته هاي روان شناسي و علوم تربيتي كه معدل پايينتر از 12 داشتند به صورت تصادفي انتخاب و به روش جايگزيني تصادفي، به سه گروه 20 نفري گواه، آزمايشي 1 و آزمايشي 2 دسته بندي شدند. راهبردهاي يادگيري و مطالعه به دانشجويان گروه آزمايشي 1 به صورت رو در رو، و به دانشجويان گروه آزمايشي 2 به صورت نيمه حضوري، آموزش داده شد. از آنها خواسته شد كه راهبردها را در مطالعه كتابهاي درسي، به ويژه كتاب روان شناسي رشد (1)، به كار ببندند. در پايان نيمسال، با استفاده از يك آزمون پيشرفت تحصيلي چهار گزينه اي، كه در بانك سوال دانشگاه براي درس فوق تهيه شده بود، ميزان يادگيري هر سه گروه اندازه گيري شد. همچنين، اندازه ثبات يادگيري در يك نيمسال ديگر به وسيله آزمون مشابهي به دست آمد. تحليل واريانس و مقايسه ميانگينها در سطح معني داري a£0.05 نشان داد كه آموزش اين راهبردها به صورت حضوري يا نيمه حضوري، يادگيري دانشجويان از خواندن محتواي كتاب روان شناسي رشد (1) و ثبات اين يادگيري را پس از گذشت يك نيمسال افزايش مي دهد.
مقايسه ميانگين پيشرفت تحصيلي گروههاي بالا در قبل و بعد از آموزش راهبردها نيز نشان داد كه در سطح
a£0.05، پيشرفت تحصيلي گروههاي آزمايشي در اثر آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه افزايش يافته است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سیف، ع.، و شقاقی، ف. (1384). تاثیر آموزشی راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور. پیک نور- علوم انسانی, 3(2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)), 4-15. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127397



Vancouver : کپی

سیف علی اکبر، شقاقی فرهاد. تاثیر آموزشی راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور. پیک نور- علوم انسانی. 1384 [cited 2021July24];3(2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)):4-15. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127397



IEEE : کپی

سیف، ع.، شقاقی، ف.، 1384. تاثیر آموزشی راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور. پیک نور- علوم انسانی, [online] 3(2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)), pp.4-15. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127397.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 428 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی