برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش به روش تفکر استقرايي بر يادگيري دستور زبان فارسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين پژوهش به منظور دستيابي به ميزان تاثير كاربرد الگوي استقرايي بر يادگيري دانش آموزان در درس دستور زبان فارسي انجام شده است. پژوهشگران در اين تحقيق شبه آزمايشي از نوع دو گروهي ناهمسان با پيش آزمون و پس آزمون، از ميان جامعه آماري دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي منطقه چهار شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي طبقه بندي شده، دو كلاس پنجم از يك مدرسه پسرانه و دو كلاس پنجم از يك مدرسه دخترانه را به عنوان نمونه آماري انتخاب كردند و سپس به روش تصادفي هر يك از دو كلاس را به عنوان گروه گواه و آزمايش در نظر گرفتند. گروه گواه براي تدريس با روش سنتي و گروه آزمايش با روش تفكر استقرايي در درس دستور زبان فارسي در نظر گرفته شدند.
پس از تهيه طرح درس دستور زبان فارسي پايه پنجم ابتدايي به روش استقرايي و تهيه ابزار اندازه گيري كه سوالات پيش آزمون و پس آزمون بودند، پس از اطمينان از روايي و اعتبار آنها، پيش آزمون، قبل از آموزش و پس آزمون پس از اجراي آموزش برگزار شد. سپس اطلاعات به دست آمده جمع آوري و با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي مورد بررسي، تحليل و مقايسه قرار گرفت و فرضيه پژوهش به وسيله آزمون
t مبتني بر موثر بودن آموزش به روش تفكر استقرايي نسبت به روش سنتي تاييد شد. از نتايج ديگري كه از اين پژوهش به دست آمد مي توان به افزايش معنادار، سرعت و دوام يادگيري و افزايش مهارتهاي ارتباطي، شناختي و عاطفي مرتبط با اهداف درس فارسي دوره ابتدايي اشاره كرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرج الهی، م.، و کوپا، ف.، و هاشمی، س. (1384). تاثیر آموزش به روش تفکر استقرایی بر یادگیری دستور زبان فارسی. پیک نور- علوم انسانی, 3(2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)), 90-95. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127363



Vancouver : کپی

فرج الهی مهران، کوپا فاطمه، هاشمی سیده سیما. تاثیر آموزش به روش تفکر استقرایی بر یادگیری دستور زبان فارسی. پیک نور- علوم انسانی. 1384 [cited 2021July23];3(2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)):90-95. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127363



IEEE : کپی

فرج الهی، م.، کوپا، ف.، هاشمی، س.، 1384. تاثیر آموزش به روش تفکر استقرایی بر یادگیری دستور زبان فارسی. پیک نور- علوم انسانی, [online] 3(2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)), pp.90-95. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127363.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 724 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی