برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي کتاب هاي درسي جمهوري آذربايجان (با تاکيد بر کتاب هاي تاريخي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا
 
چکیده: 

کتاب هاي درسي اصلي ترين برنامه هر حکومت براي شکل دادن به افکار نسل جديد کشور به منظور به اهداف بلندمدت مي باشد. در اين راستا کتاب هاي آموزشي تاريخ به دليل پيامدهاي سياسي و اجتماعي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
با جدايي منطقه قفقاز از ايران، روس ها براي قطع ارتباط فرهنگي ملت هاي منطقه با ايران برنامه هاي گسترده اي به مورد اجرا گذاشتند که نقطه عطف اين اقدامات، حذف زبان و خط فارسي و عربي و رسمي کردن الفباي سيريليک در منطقه قفقاز و آسياي مرکزي در دوره استالين بود. از دهه سوم قرن بيستم هم شکل جديدي از تاريخ نويسي که بر مطالب غيرمستند بنا شده بود ايجاد شد که شاخصه هاي بارز اين نوع تاريخ نويسي تقابل با ظرفيت هاي فکري موجود در منطقه ازجمله تعلق خاطر به ايران و اسلام بود. با فروپاشي شوروي و استقلال جمهوري آذربايجان نيز نه تنها تاريخ نويسي مستقل از شوروي در اين کشور شکل نگرفت بلکه قالب هاي تعريف شده تاريخ نويسي در دوره شوروي با شدت بيشتري در اين کشور تعميم و گسترش يافت. عامل سوق دادن جمهوري آذربايجان به تاريخ نويسي غيرمستند را مي توان نداشتن پشتوانه تاريخي ديرينه و در نتيجه سابقه کم حکومت مداري دانست
.
اين مقاله با بررسي کتب درسي تاريخ کلاس هاي پنجم، نهم و يازدهم و هم چنين دو کتاب دانشگاهي قصد تبيين اين رويکرد را دارد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 375
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی