4 SID.ir | به سوي آموزش از راه دور در علوم كتابداري و اطلاع رساني

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

به سوي آموزش از راه دور در علوم كتابداري و اطلاع رساني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف طرح كاليپر ـ پروژه همكاري بين Kellogg و حرفه هاي مربوط به اطلاع رساني ALISE و طرح آموزشي Renewal ـ تحليل ماهيت و دامنه تحولات مهمي است كه در برنامه هاي درسي رشته كتابداري و اطلاع رساني (LIS)، بررسيهاي مربوط به كاربرد آموزشي، مطالعات موردي، تحليل محتواها و مصاحبه ها به وجود آمده اند. پس از تحليل گسترده 26 برنامه آموزش كتابداري و اطلاع رساني، چند حوزه خاص براي بررسيهاي عميقتر و جزييتر در نظر گرفته شدند. آموزش از راه دور يكي از اين حوزه ها بود، كه به همراه حوزه هاي آرشيو و برنامه هاي رسانه اي مدرسه براي تجزيه و تحليل بيشتر انتخاب شد. در اين طرح، گزارشي از وضعيت برنامه هاي آموزشي نيمه دوم دهه 1990 ارايه مي شود (حدود 70 سال پس از گزارش ويليامسون، كه در سال 1923 منتشر شد و در اين زمينه نقطه عطفي تلقي مي شد). اين گزارش، در طول هفتاد سالي كه از انتشار آن مي گذرد، معيار و محك عمومي خوبي براي ارزيابي برنامه هاي آموزش علوم كتابداري و اطلاع رساني بر اساس معيارهاي اعتباربخشي منتشرشده از طرف انجمن كتابداري امريكا (ALA) بوده است؛ به طوري كه تقريبا همه شاغلان حرفه اي كتابخانه هاي آمريكاي شمالي از دانشگاههايي فارغ التحصيل شده اند كه برنامه هاي آموزشيشان بر اساس استانداردهاي ALA بوده است. اين انجمن طي سالهاي 1925، 1933، 1951، 1972، 1992 به گسترش برنامه هاي آموزش علوم كتابداري و اطلاع رساني اقدام كرد و آنها را تصويب نمود و تكامل بخشيد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 115
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی