برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي خطاهاي انساني و ارتباط آن با حوادث رانندگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده بهداشت
 
چکیده: 

مقدمه: سوانح جاده اي يک پديده اجتماعي در کشور ماست که نياز به شناسايي ابعاد زيربنايي تر آن از قبيل مسايل فرهنگي، رواني، جامعه شناختي، تبليغاتي، قضايي، پزشکي و نقش و جايگاه پليس علاوه بر نارساييهاي ناشي از فناوري ازجمله کيفيت راهها و خيابان ها، کيفيت ساخت اتومبيلها دارد. به طور قطع آمار معلولان و مصدومان ناشي از حوادث رانندگي و جاده اي 10 تا 15 برابر ميزان تلفات ناشي از آن است که عواقب جبران ناپذير آن همچون بي سرپرستي، مسايل و مشکلات روحي و رواني، هزينه هاي هنگفت درماني و نيز مسايل جزايي و قضايي است. بر اساس گزارش پليس راهنمايي و رانندگي، در کشورما به ازاي هر 25 دقيقه يک نفر بر اثر حوادث رانندگي جان خود را ازدست مي دهد. در کشورهاي توسعه يافته در مقابل هر هزار نفر جمعيت، سه نفردر اثر تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند، در حالي که در ايران در مقابل هر هزار نفر جمعيت، 32 نفر در اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست مي دهند. تعداد کشته هاي حوادث رانندگي در ايران سالانه حدود 23 هزار نفراعلام شده است که نسبت به سه سال پيش کاهش چشمگيري نشان مي دهد.
مواد و روشها: اين مطالعه از نوع توصيفي تحليلي و به روش مقطعي مي باشد ابتدا بررسي متون صورت گرفت و مطالعات مشابه در اين خصوص و سپس پرسشنامه مورد نياز در اين خصوص (پرسشنامه
(DBQ انتخاب گرديد و بعد از آن پروپوزال تحقيقاتي تهيه و تکميل و سپس پرسشنامه DBQ ترجمه، تطابق فرهنگي و پايايي شد و در جمعيت مورد پژوهش توزيع و اطلاعات مورد نياز کسب گرديد. وسپس اطلاعات جهت آناليز وارد نرم افزار SPSS، و پس از آزمون هاي آماري، گزارش آن تهيه شد. دراين پژوهش از 230 نفر از رانندگان وسايل نقليه مختلف که در سيستم حمل و نقل شهرداري يزد مشغول بکار بوده اند در تکميل پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شامل 51 مورد سوال مي باشد. پس از بررسي نتايج بدست آمده و تجزيه و تحليل، آمار و ارقام بصورت جداول خاصي طراحي گرديد. اين جداول به تفصيل مورد بررسي و تحليل قرار گرفت.
نتايج: ميانگين سني براي شرکت کنندگان در اين پژوهش حدود 37 سال بوده است، اکثريت رانندگان داراي سابقه کار بيش از 7 سال درشغل رانندگي بوده و اکثرا داراي گواهينامه پايه يک بوده اند. اکثريت رانندگان متاهل و درشبانه روز 12-6 ساعت رانندگي مي کنند. سرعت بالا در هنگام رانندگي يکي از عوامل اصلي تصادفات به حساب مي آيد که با بررسي انجام شده در اين گروه، ميانگين حداکثر سرعت 102 کيلومتر در ساعت بوده است. همچنين تنها 1.3% از کل رانندگان درمورد استفاده از کمربند ايمني گزينه «تقريبا هميشه» را انتخاب کرده اند. اين نشان دهنده اين واقعيت است که درجامعه ما هنوز فرهنگ استفاده از کمربند ايمني بخوبي حل نشده است. با نگاهي گذرا به آمار کسب شده براحتي مي توان فهميد که اکثريت رانندگان تمايلي به سرعت زياد، عبور از چراغ راهنمايي رانندگي، سرعت و سبقت غير مجاز، مسابقه دادن و رفتارهاي ناشايست ندارند و تنها عده محدودي مرتکب تخلفات خطر آفرين مي شوند. اين قسمت نشان دهنده اين واقعيت مهم است که اکثر تخلفات و بدنبال آن حوادث رانندگي توسط تعداد کمي از رانندگان (کمتر از 3%) اتفاق
مي افتد. اکثر تخلفات و خطاهاي رانندگي درگروه هدف ما، نه تنها به خود فردبلکه به افرادديگرکه ممکن است شامل رانندگان ديگر، افراد پياده و موتورسواران باشدرا نيز دچار صدمات جاني و مالي مي نمايد.
بحث و نتيجه گيري: در اين نمونه مورد پژوهش خصوصيات رانندگان ازجمله سابقه کار رانندگي، سابقه گواهينامه، سابقه حادثه، نوع حادثه و وضعيت گواهينامه رانندگي، هيچکدام در ارتکاب تخلف و حوادث رانندگي از سوي رانندگان دخيل نمي باشد. مثلا سابقه بالاي کار در شغل رانندگي نشان دهنده مهارت رانندگي و يا عدم ارتکاب تخلف و حادثه رانندگي نمي باشد. اما موارد ديگري نيز بدست آمده که نشان دهنده ارتباط آنها با ميزان تخلفات و حوادث است که اين موارد عبارتند از: وضعيت تاهل، نوع وسيله نقليه، وضعيت تحصيلات، ساعات رانندگي، بعد فاصله رانندگي از شهر، نوع مالکيت وسيله نقليه، نوع گواهينامه، محل رانندگي و رانندگي در ساعات شب. عوامل ديگري نيز در ارتباط با حوادث رانندگي نقش داشته اند که عبارتند از: بي حوصلگي، بي دقتي، خودخواهي و غرور، فراموشي، عصبانيت، عدم توجه به علايم راهنمايي رانندگي، انحراف به چپ، عدم استفاده از کمربند ايمني و غيره با توجه به نتايج بدست آمده، اهميت توجه به راهکارهاي کنترلي بيش از پيش نمايان مي شود. اين راهکارها در پايان تحقيق (فصل آخر) بصورت مشروح بيان گرديده است.


 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اطمینان راد، ص. (1388). بررسی خطاهای انسانی و ارتباط آن با حوادث رانندگی. طلوع بهداشت, 8(3-4 (سومین کنگره سراسری رفتارهای پرخطر)), 27-29. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127153



Vancouver : کپی

اطمینان راد صمد. بررسی خطاهای انسانی و ارتباط آن با حوادث رانندگی. طلوع بهداشت. 1388 [cited 2021July29];8(3-4 (سومین کنگره سراسری رفتارهای پرخطر)):27-29. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127153



IEEE : کپی

اطمینان راد، ص.، 1388. بررسی خطاهای انسانی و ارتباط آن با حوادث رانندگی. طلوع بهداشت, [online] 8(3-4 (سومین کنگره سراسری رفتارهای پرخطر)), pp.27-29. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127153.



 

 
بازدید یکساله 464 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی