7 SID.ir | نقش عوامل حياتي موفقيت مديريت دانش در کسب مزيت رقابتي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نقش عوامل حياتي موفقيت مديريت دانش در کسب مزيت رقابتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پيام نور، مركز شيراز
 
چکیده: 

پيچيدگي، تنوع و تغييرات سريع و روزافزون که از خصوصيات بارز محيط امروز سازمان هاست، شرايطي را به وجود آورده است که غفلت، سستي و عدم توجه به آن هر سازماني را از گردونه رقابت و حتي حيات حذف خواهد کرد، بنابراين هر سازماني که در انديشه فعاليت مفيد و پرثمر و البته رقابتي است و به دنبال آن است که در اين محيط پيچيده حيات مستمر داشته باشد، بايستي هم از تغييرات محيط و فعاليت هاي رقبا و تحولات جديد غافل نباشد و هم اينکه خود درصدد دستيابي به مزيت هاي رقابتي باشد تا بتواند از ساير رقبا پيش بيفتد.
دانش در دنياي پيشرفته امروز سازمان ها، به سرعت در حال تبديل شدن به مزيت رقابتي اصلي سازمان هاست. دانش مي تواند فرصت مناسبي براي سازماني باشد که به خوبي آن را مي شناسد و مديريت مي کند و، در عين حال، تهديدي جدي براي سازماني تلقي شود که تحولات محيط را نمي شناسد و يا نمي خواهد بشناسد
.
مديريت دانش که اکنون خود را به عنوان ابزار کليدي مديريت قرن جديد مطرح کرده است، فرايند سيستماتيک يافتن، انتخاب کردن، سازماندهي، گزينش و ارايه دانش است که به سازمان کمک مي کند تا بصيرت و درک لازم را از تجربه خود به دست آورد
.
مديريت دانش با به دست آوردن، ذخيره کردن و سود بردن
از دانش، ضمن اينکه به حل مشکل، تصميم گيري، برنامه ريزي استراتژيک، يادگيري پويا و... کمک مي کند از زوال دارايي هاي ذهني جلوگيري کرده، به آگاهي سازمان مي افزايد و انعطاف پذيري را افزايش مي دهد و براي سازمان مزيت رقابتي به وجود مي آورد. در اين تحقيق سعي شده است تا با بررسي عوامل حياتي موفقيت مديريت دانش، نقش آنها در ايجاد مزيت رقابتي براي دو شرکت معروف تلويزيون سازي کشور مورد بررسي قرار داده شود.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 341
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی