مشخصات مقاله عنوان نشریه: پيك نور- علوم انساني اطلاعات شماره: پاييز 1387 , دوره 6 , شماره 3 (آموزش و آموزش از راه دور) ; از صفحه 82 تا صفحه 93 . عنوان مقاله: تاثير فناوري اطلاعات بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان شهر اردبيل در سال 85-1384 نویسندگان: نجفي حسين* آدرس: * دانشگاه پیام نور، مرکز خلخال چکیده: هدف اصلي تحقيق بررسي نقش فناوري اطلاعات به خصوص کامپيوتر و اينترنت بر پيشرفت تحصيلي (معدل تحصيلي) دانش آموزان مقاطع دوم و سوم رشته هاي علوم انساني، رياضي، تجربي، کار و دانش، فني حرفه اي دبيرستان هاي شهر اردبيل در سال تحصيلي84-85 است. نقش فناوري اطلاعات در گرد آوري، انتخاب، پردازش، ذخيره سازي و کاربرد اطلاعات در زمينه هاي مورد نظر و انتقال آنها از طريق کامپيوترهاي چند رسانه اي جهت طراحي، انتخاب مواد آموزشي، مديريت و سازماندهي فرايند ياددهي-يادگيري براي بهبود موفقيت تحصيلي است. از اين رو، از جامعه آماري کليه دانش آموزان دوم و سوم دبيرستان هاي اردبيل نمونه اي به حجم 1139 نفر که به دو گروه کنترل 562 نفري دانش آموز بدون کارگاه و گروه آزمايش 577 نفري دانش آموزان داراي کارگاه کامپيوتر انتخاب شدند. البته اين تحقيق با همکاري گروه تحقيق سازمان فني آموزش و پرورش شهر اردبيل با معلمان و کارشناسان با تجربه در رشته هاي کامپيوتر، و فني حرفه اي و صاحب مدارک کارشناسي و کارشناسي ارشد مورد تاييد سازمان فني حرفه اي کشور، انجام گرفت.فرضيه اصلي تحقيق، تاثير فناوري اطلاعات و کاربرد کامپيوتر بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است که با انجام تحقيق مقدار F=10.123 براي تعامل کارگاه با جنس بـا مقدار P=0.0002<0.01 در سطح a=0.01 معني دار بود. يعني با %99 اطمينان بين نحوه استفاده از کامپيوتر و فناوري اطلاعات و راهبردهاي جديد با معلمان با تجربه در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (دختر و پسر) در مقايسه با دانش آموزاني که از کلاس هاي سنتي بحث يکطرفه معلم استفاده مي کردند، تفاوت معني داري وجود داشت. اين تفاوت ناشي از خود فناوري و ابزارهاي جديد نيست بلکه ناشي از نحوه کاربرد ابزارهاي و راهبردهاي نويني است که با تجربه معلمان کار آزموده عجين گرديده است و صرف فناوري نمي تواند عامل اين تفاوت باشد که نتيجه آن پيشرفت در معدل تحصيلي دانش آموزان مورد مقايسه در گروه کنترل و آزمايش تحقيق است. (معدل تحصيلي پايان ترم گروه آزمايشي 15.48 و معدل تحصيلي پايان ترم گروه کنترل 15.10 مي باشد). کلید واژه: کامپيوتر(Q1)فناوري اطلاعات(Q1)it(Q1)پيشرفت تحصيلي و معدل تحصيلي(Q1)کارگاه کامپيوتر(Q1)تعامل(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانشگاه هافرهنگ سازمانیفن آوری اطلاعاتمنابع انسانیارتباطفرهنگرسانهنظم ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير آموزش به کمک کامپيوتر بر پيشرفت تحصيلي در درس علوممقايسه سازگاري اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان کاربر اينترنت و غيرکاربر اينترنتپيش بيني پيشرفت تحصيلي، نگرش به تحصيل، انگيزش پيشرفت و نگرش فناورانه دانش آموزان در کلاس هاي داراي فناوريمقايسه ميزان تاثير آموزش آزمايشگاه شيمي به کمک نرم افزار آموزشي و روش سنتي در پيشرفت تحصيلي و نگرش دانش آموزاناثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي در انگيزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران مقالات همایشی مرتبط: دانش محتوایی روش های معلمی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانتاثیر مشاوره گروهی به شیوه راه حل محور بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزاناثربخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر افزایش پیشرفت تحصیلیبررسی رابطه بین خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1386- 87رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1042 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی