برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير اجراي برنامه TND توسط مربيان آموزش ديده در کاهش رفتارهاي مرتبط بافرار از مدرسه و پرخاشگري دانش آموزان دبيرستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: استان سيستان و بلوچستان درجنوب شرقي ايران بيش از 500 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصيلي دارد که تقريبا" يک پنجم آنها را دانش آموزان نوجوان دوره دبيرستاني (متوسطه ) و پيش دانشگاهي تشکيل مي دهند. توجه به رفتارهاي بهداشتي در دوره نوجواني به دو دليل از اهميت بالايي برخوردار است؛ اولا" چندين عامل مرگ و بيماري در دوره نوجواني با رفتارهاي نوجوانان ارتباط دارند ثانيا" دوره نوجواني مرحله مهم گذر از دوره تحت کنترل والدين به رفتار مستقل و خود تعيين کنندگي است. نوجوانان و جوانان معمولا" در معرض تغييرات شديد شرايط اجتماعي مي باشند که در سالهاي اخير رخ داده اند. اين تغييرات مي توانند تاثير عميقي روي سلامتي و رفتارهاي آسيب زا و پرخطر داشته باشند (بيرشک و بخشاني، 1382، بخشاني، 1381، WHO، 1379) و گزراشات موجود در خصوص رفتارهاي پرخطر دانش آموزان از شيوع نگران کننده اين رفتار ها حکايت مي کنند. اين پژوهش با هدف بررسي تاثير اجراي برنامه TND توسط دبيران و مربيان در کاهش فرار از مدرسه و رفتارهاي پرخطر (پرخاشگري) دانش آموزان دبيرستاني طراحي و اجرا شده است.
روش: اين پژوهش يک مطالعه مداخله اي با گروه کنترل است که براي بررسي تاثير برنامه
TND (که در اصل توسط ساسمن براي پيشگيري از مصرف مواد معرفي شده است) در کاهش رفتار هاي پرخاشگرانه و فرار از مدرسه اجرا شده است. نمونه پژوهش شامل 1180 دانش آموز دبيرستاني مي باشد که بطور خوشه اي از دبيرستانهاي زاهدان انتخاب شده اند. دبيرستانهاي انتخاب شده بطور تصادفي به دو گروه الف (شامل 21 کلاس) و گروه ب (شامل 20 کلاس) تقسم شدند. دانش آموزان گروه الف برنامه پيشگيرانه را دريافت داشتند ولي دانش آموزان گروه ب هيچگونه مداخله اي را تجربه نکردند. اجراي پژوهش شامل مراحل زير بوده است:
1-
هماهنگي با مسوولين آموزش و پرورش و دبيرستان ها
2-
تدوين دو کتابچه راهنما بر اساس برنامه TND (کتابچه ويژه مربيان و کتابچه کار دانش آموزان)
3-برگزاري کارگاه آموزشي براي مسوولين، معاونين و دبيران و مشاورين دبيرستانهاي گروه الف
.
4-
احراي پيش آزمون در دبيرستانهاي نمونه
5-
اجراي برنامه در سطح دبيرستانهاي گروه الف
6-
اجراي پس ازمون در دبيرستانهاي نمونه در جند مرحله
در اين مطالعه جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه رفتارهاي پرخطر (بخشاني، 1383 و 1382) که از اعتبار و پايايي مناسبي برخوردار است استفاده گرديده است. در مرحله پيش ازمون فرم کامل پرسشنامه و در پس آزمونها فرم کوتاه آن به کار رفته است
.
نتايج: طبق نتايج به دست آمده طي ماه قبل از مداخله 32 درص دانش آموزان گروه مداخله حداقل يکبار از مدرسه فرار کرده اند و اين ميزان بعد از اجراي برنامه در گروه مداخله به 8.18 درصد تقليل يافته است.که کاهش حدود 14 درصدي را نشان مي دهد. همچنين درگيري فيزيکي در گروه مداخله طي ماه قبل از برنامه 2.25 درصد بوده است و بعد از اجراي برنامه توسط 9.16 دانش آموزان گروه الف گزارش شده است همچنين جمل اسلحه يا چاقو توسط دانش آموزان از 7.10 به 6.5 و بخث و درگيري کلامي از 32 درصد به 8.27 درصد رسيده است.
بحث: به طور کلي نتايج نشان مي دهند که فرار از مدرسه و رفتار هاي پرخاشگرانه در بين دانش آموزان دبيرستاني زاهدان بالا است و چنين رفتارهاي پرخطري ضمن اينکه تهديد کننده سلامت جسماني و روان شناختي است در فرايندهاي رشدي و بهره گيري از فرصت هاي آموزشي نيز اختلال ايجاد مي کنند
.
لذا گرچه اثرات به کارگيري اين برنامه در ايران به اندازه تغييرات گزارش شده توسط ساسمن و همکاران نمي باشد ولي ميزان تغييرات در کاهش پرخاشگري و فرار از مدرسه در جمعيت ايراني نيز قابل توحه مي باشند. به نظر مي رسد اين برنامه از طريق افزايش مهارت هاي خود کنترلي، حل مساله، ابراز وجود و مهارت ارتباطي از يک سو و افزايش همدلي و توانايي پيش بيني پيامدهاي رفتار از سوي ديگر مي تواند موجب کاهش رفتارهاي پرخطر (پرخاشگري و فرار ازمدرسه) شود. همچنين مطالعه حاضر نشان مي دهد که مي توان با توانمند سازي دبيران، برنامه هاي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر را در کلاسهاي درسي با آموزش رسمي تلفيق نمود
.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بخشانی، ن.، و بخشانی، س.، و لشکری پور، ک.، و حسین بر، م. (1388). تاثیر اجرای برنامه TND توسط مربیان آموزش دیده در کاهش رفتارهای مرتبط بافرار از مدرسه و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی. طلوع بهداشت, 8(3-4 (سومین کنگره سراسری رفتارهای پرخطر)), 20-21. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127030



Vancouver : کپی

بخشانی نورمحمد، بخشانی سمیه، لشکری پور کبری، حسین بر محسن. تاثیر اجرای برنامه TND توسط مربیان آموزش دیده در کاهش رفتارهای مرتبط بافرار از مدرسه و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی. طلوع بهداشت. 1388 [cited 2021August03];8(3-4 (سومین کنگره سراسری رفتارهای پرخطر)):20-21. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127030



IEEE : کپی

بخشانی، ن.، بخشانی، س.، لشکری پور، ک.، حسین بر، م.، 1388. تاثیر اجرای برنامه TND توسط مربیان آموزش دیده در کاهش رفتارهای مرتبط بافرار از مدرسه و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی. طلوع بهداشت, [online] 8(3-4 (سومین کنگره سراسری رفتارهای پرخطر)), pp.20-21. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=127030.



 

 
بازدید یکساله 156 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی