4 SID.ir | تاثير آموزش بر آگاهي دانش آموزان در مورد تروما

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش بر آگاهي دانش آموزان در مورد تروما

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پزشکي اجتماعي، دانشکده پزشکي دانشگاه شاهد، علوم بهداشتي
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: مرگ ناشي از حوادث اولين علت مرگ در افراد زير چهل سال مي باشد. با توجه به اينکه داشتن اطلاعات اوليه از امدادها مي تواند کمک زيادي به حفظ جان مصدومين نمايد بر آن شديم تا اثر آموزش بر آگاهي دانش آموزان مقاطع دبيرستان از تروما را بررسي نماييم.
روش کار: براي اين مطالعه نيمه تجربي (قبل و بعد) تعداد 420 دانش آموز از چهار دبيرستان از جنوب شرق تهران انتخاب شدند. پرسشنامه (معتبر شده) حاوي سوالاتي در زمينه تعريف تروما، اقدامات اوليه ضربه به سر و ستون فقرات، خونريزي ها، شکستگي ها و سوختگي ها تهيه و قبل و پس از آموزش توسط دانش آموزان تکميل گرديد. رابطه سطح آگاهي قبل و پس از آموزش و سطح تغيير آگاهي با سن، جنس، رشته تحصيلي، دانش آموزش قبلي، تحصيلات و شغل مادر و پدر و بعد خانوار به وسيله آزمون هاي
t-test،paired t-test  و همبستگي تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: ميانگين امتياز قبل و پس از آموزش به ترتيب 3.99±9.57 و 3.39±20.1 و ميانگين تفاوت امتياز قبل و پس از آموزش 4.5±10.25 نمره بود
(p=0.0001). ميانگين اختلاف امتياز در پسران 11.74 نمره و در دختران 8.19 نمره بود(p=0.0001) . افزايش آگاهي با سطح تحصيلات مادر رابطه معني دار داشت(p>0.03) . بين بعد خانوار و ميانگين تفاوت آگاهي همبستگي منفي يافت شد. سابقه آموزش در مورد امداد، سن، رشته تحصيلي، شغل والدين و تحصيلات پدر با اثر آموزش رابطه معني داري نداشت.
بحث و نتيجه گيري: آموزش بر افزايش آگاهي دانش آموزان موثر است. با توجه به اينکه آموزش هاي قبلي تاثير دراز مدتي نداشته، تکرار آموزشهاي کاربردي در مورد حوادث و تروما با در نظر گرفتن انواع ويژه سني آنها الزامي مي باشد
.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 109
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی