برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل خطر شدت صدمات ناشي از حوادث ترافيکي جاده، جاده قزوين - لوشان، سال 1384

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز پزشکی، بیمارستان شهید چمران
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: صدمات شديد، ناتوانيها و مرگ ناشي از حوادث ترافيکي جاده، داراي تبعات نامطلوب در سطوح فردي، خانوادگي و اجتماعي مي باشند. با توجه به کمبود اطلاعات بنيادي در زمينه عوامل خطر شدت صدمات حوادث جاده اي در ايران، اين مطالعه با هدف تعيين و اندازه گيري رابطه بين عوامل خطر بالقوه و شدت صدمات وارده در رانندگان آسيب ديده وسايل نقليه موتوري انجام شد.
روش کار: پژوهش بر روي 175 نفر از رانندگاني که در طول مطالعه در جاده قزوين - لوشان دچار سانحه رانندگي همراه با صدمه جسمي مي شدند، انجام گرديد. صدمه جسمي هر گونه آسيب نيازمند به مراقبت پزشکي تعريف شد و شدت آن در هر فرد بوسيله نمره
NISS اندازه گيري شد. داده ها از طريق مصاحبه با راننده، پرونده بيمارستاني و گزارش پليس راه بدست آمده و به دو شيوه تک متغيره و مدل رگرسيون خطي چندگانه آناليز گرديد.
يافته ها: در حاليکه در تجزيه و تحليل تک متغيره، پرتاب شدن به بيرون از وسيله نقليه، شدت برخورد، گيرافتادن در درون اتومبيل پس از تصادف، تعداد برخوردها، پرت شدن در دره، انحراف از جاده و واژگوني وسيله نقليه، سرعت حضور ناجيان در صحنه تصادف، نجات بوسيله امدادگران، انتقال به بيمارستان با آمبولانس و هلي کوپتر و پذيرش همراه با تاخير در بيمارستان با شدت صدمات وارده همبستگي نشان دادند، در آناليز چند متغيره، هر واحد افزايش در شاخص شدت برخورد نمره
NISS را (5.2-2.065) 3.281 برابر و انتقال به بيمارستان با آمبولانس و هلي کوپتر آنرا (1.714-1.127) 1.39 برابر مي نمودند. گيرافتادن در اتومبيل و پرتاب شدن به بيرون از وسيله نقليه پس از تصادف به ترتيب باعث (1.897-1.143) 1.472 و (1.698-1.049) 1.336 برابر شدن نمره NISS مي گرديدند.
بحث و نتيجه گيري: به منظور کاهش شدت صدمات ناشي از حوادث جاده اي، تدوين استراتژيهايي جهت کاهش شدت برخورد از طريق کنترل سرعت غيرمجاز، استفاده از کمربندهاي ايمني استاندارد جهت جلوگيري از پرتاب شدن به بيرون از وسيله نقليه و بهبود فرايند امدادرساني به مصدومين جاده، توصيه مي گردد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خلجی، ک.، و مجدزاده، س.، و اشراقیان، م.، و متولیان، س.، و هلاکویی، ک. (1385). بررسی عوامل خطر شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی جاده, جاده قزوین - لوشان, سال 1384. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان, 13(2 (سومین کنگره اپیدمیولوژی)), 72-72. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126809



Vancouver : کپی

خلجی کاظم، مجدزاده سیدرضا، اشراقیان محمدرضا، متولیان سیدعباس، هلاکویی کوروش. بررسی عوامل خطر شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی جاده, جاده قزوین - لوشان, سال 1384. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان. 1385 [cited 2021July28];13(2 (سومین کنگره اپیدمیولوژی)):72-72. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126809



IEEE : کپی

خلجی، ک.، مجدزاده، س.، اشراقیان، م.، متولیان، س.، هلاکویی، ک.، 1385. بررسی عوامل خطر شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی جاده, جاده قزوین - لوشان, سال 1384. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان, [online] 13(2 (سومین کنگره اپیدمیولوژی)), pp.72-72. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126809.



 

 
بازدید یکساله 77 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی