مشخصات مقاله عنوان نشریه: توانبخشي نوين (journal of MODERN REHABILITATION) اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1389 , دوره 4 , شماره 1-2 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 . عنوان مقاله: تعيين روايي و پايايي چک ليست رفتاري و آزمون طرز تلقي ارتباطي و مقايسه امتياز آنها بين دانش آموزان لکنتي و غيرلکنتي 11-6 سال نویسندگان: حسين زاده نرجس, شاه بداغي محمدرحيم*, جلايي شهلا آدرس: * گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران چکیده: زمينه و هدف: لکنت تلفيقي از تظاهرات بيروني و قابل مشاهده يعني اشکال خاص گسيختگي هاي کلامي و رفتارها و واکنش هاي دروني است که اين اشکال شامل عواطف منفي مربوط به گفتار، رفتار هاي ارادي براي اجتناب، فرار يا پنهان کردن گسيختگي گفتار و طرز تلقي نادرست درقبال گفتار مي باشد. وقايع دروني فقط مي تواند توسط فرد لکنتي گزارش شود و با ادراک شنونده قابل توجيه نيست. تظاهرات دروني و بيروني مربوط به اين اختلال و اثرات متقابل آنها بايد به طور کامل ارزيابي شوند، تا بتوان به اهداف درماني دست يافت. هدف اين تحقيق تعيين پايايي و اعتبار آزمون هايي بود که واکنش هاي دروني کودک لکنتي را نشان مي داد.روش بررسي: اين مطالعه توصيفي - تحليلي، روي 96 دانش آموز لکنتي و غير لکنتي 11-6 سال اجرا شد. بعد از معادل سازي پرسشنامه به زبان فارسي، روايي آزمونها با استناد به نمره دهي 10 صاحبنظر مشخص گرديد. براي پايايي آزمونها، دانش آموزان آزمونها را دو بار در فاصله 25 روز اجرا نمودند. براي پايايي سه روش استفاده گرديد: 1. مقايسه ميانگين نمرات آزمونها در دو مرحله 2. بررسي ضريب همبستگي 3. بررسي ضريب تکرارپذيري. سپس توسط آزمونهاي پارامتريک و غيرپارامتريک (تي زوجي، اسپيرمن، پيرسون) مورد تجزيه و تحليل قرارگرفت. همچنين براي مقايسه ميانگين نمرات آزمونهاي کودکان لکنتي و غير لکنتي از روش تي مستقل استفاده گرديد.يافته ها: بين ميانگين نمره هر دو آزمون چک ليست رفتاري و طرز تلقي ارتباطي در دو مرحله در هر دو گروه لکنتي و غير لکنتي تفاوت آماري معني داري وجود نداشت. همچنين ميانگين نمره اين آزمونها، بين گروههاي لکنتي وغير لکنتي تفاوت معناداري داشت (P=0.000).نتيجه گيري: چک ليست رفتاري و آزمون طرز تلقي ارتباطي (بازبيني شده) در دانش آموزان لکنتي داراي پايايي و روايي مي باشد و همچنين اين دو آزمون نقش تمايزدهندگي در دو گروه لکنتي و غير لکنتي دارد. کلید واژه: لکنت(Q2)چک ليست رفتاري(Q2)طرز تلقي ارتباطي(Q2)روايي(Q2)پايايي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: هنجاریابیمشکلات رفتاریاختلالات رفتاریآسمروان سنجیپرسشنامهساختار عاملیروایی سازهساختار عاملیهنجاریابیاعتبارویژگی های روان سنجی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارايه روش نوين در اندازه گيري ميزان چرخش تي بيا در بالغينترجمه و بررسي روايي و پايايي آزمون لکنت دوران کودکيمقايسه توانايي تکرار ناکلمه در کودکان لکنتي و غير لکنتي 8-5 ساله: بررسي فرضيه اصلاح پنهانمطالعه روايي و پايايي نسخه فارسي چک ليست توانايي فردي در جمعيت کاري ايرانتحليل علمي آزمونها مقالات همایشی مرتبط: نماز و تی امحفاظت پرتوی در سی تی اسکنآیا در ایران نیز باید همچون برخی کشورهای توسعه یافته نگران افزایش شدید پرتوگیری مردم از آزمون های سی تی اسکن باشیم؟تجربه زیسته معلم دانش آموز لکنتی (شرایط کلاسی ایجاد، شدت یا بهبود لکنت دانش آموز): پژوهش رواییبررسی ارتباط بین لکنت و برخی بیماریهای آلرژیک در شهر اصفهان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 32 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی