برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي افشاي هيجاني (گفتاري و نوشتاري) بر علايم افسردگي، اضطراب و استرس دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تاثير افشاي هيجاني (نوشتاري و گفتاري) روي علايم افسردگي، اضطراب و استرس در دانشجويان بود.
روش: در اين پژوهش تجربي از بين کليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان تعداد 40 دانشجو که نمرات بالايي را در خرده مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس آزمون لاويباند و لاويباند (1995) کسب کرده بودند به طور تصادفي انتخاب، و به صورت تصادفي در 2 گروه آزمايش (گروه افشاي گفتاري و گروه افشاي نوشتاري) و 2 گروه کنترل قرار داده شدند. هر يک از آزمودنيهاي گروه هاي آزمايش دو هفته و هر هفته پنج جلسه 30 دقيقه اي جهت انجام افشاي هيجاني گفتاري (آزمودنيهاي گروه آزمايش اول) و افشاي نوشتاري (آزمودنيهاي گروه آزمايش دوم) به صورت انفرادي به درمانگر مراجعه مي کردند. گروه هاي گواه در طي اين مدت مداخله اي دريافت نکردند. پس از اتمام جلسات پس آزمون روي چهار گروه اجرا و پس از سه ماه پيگيري شدند. جهت تجزيه و تحليل داده ها، از آزمون تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر استفاده گرديد
.
يافته ها: نتايج نشان دادکه فرايند تغييرات علايم افسردگي، اضطراب و استرس چهار گروه در طول زمان تفاوت معناداري دارد. آزمون تعقيبي بون فرني نشان داد که بين نمرات پيش آزمون و پس آزمون گروه هاي آزمايش تفاوت معنادار وجود دارد ولي بين پس آزمون و پيگيري اين گروه ها تفاوت معناداري وجود ندارد. اين بدين معناست که اثرات مداخله از پس آزمون تا پيگيري تغيير معناداري نداشته است. از ديگر يافته هاي اين پژوهش اين بود که تاثير افشاي هيجاني نوشتاري در مورد افسردگي و استرس بيشتر از افشاي هيجاني گفتاري است
.
نتيجه گيري: افشاي هيجاني نوشتاري و گفتاري باعث کاهش علايم افسردگي، اضطراب و استرس افراد داراي اين علايم باليني مي شود. بنابراين، مي تواند به عنوان يکي از روش هاي ساده، موثر و کم هزينه در رويارويي و مقابله با وقايع منفي زندگي مورد توجه متخصصان قرار گيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

احمدی طهور، م.، و رمضانی، و.، و عبدالهی، م.، و نجفی، م.، و ربیعی، م. (1389). اثربخشی افشای هیجانی (گفتاری و نوشتاری) بر علایم افسردگی, اضطراب و استرس دانشجویان. روان شناسی بالینی, 2(4 (پیاپی 8)), 51-59. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126692



Vancouver : کپی

احمدی طهور محسن، رمضانی ولی اله، عبدالهی محمدحسین، نجفی محمود، ربیعی مهدی. اثربخشی افشای هیجانی (گفتاری و نوشتاری) بر علایم افسردگی, اضطراب و استرس دانشجویان. روان شناسی بالینی. 1389 [cited 2021July25];2(4 (پیاپی 8)):51-59. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126692



IEEE : کپی

احمدی طهور، م.، رمضانی، و.، عبدالهی، م.، نجفی، م.، ربیعی، م.، 1389. اثربخشی افشای هیجانی (گفتاری و نوشتاری) بر علایم افسردگی, اضطراب و استرس دانشجویان. روان شناسی بالینی, [online] 2(4 (پیاپی 8)), pp.51-59. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126692.



 

 
بازدید یکساله 223 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی