6 SID.ir | تمايلات مصرفي زنان در شهر يزد

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تمايلات مصرفي زنان در شهر يزد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

در ساليان اخير موضوع مصرف، به بحثي داغ در گفتمان هاي رايج در سطح حوزه عمومي جامعه و در سطح سياست گذاري هاي کلان کشور تبديل شده است. با اين وجود، عوامل فردي و اجتماعي تاثيرگذار بر ارزش ها، اهداف و رفتارهاي مصرفي، تاکنون کمتر مد نظر محققين اجتماعي واقع شده است. مقاله حاضر، بر اساس يک پژوهش موردي در شهر يزد، به مطالعه تمايلات مصرفي زنان حداقل يکبار ازدواج کرده و عوامل تعيين کننده آن پرداخته است. داده ها، از طريق يک پيمايش مقطعي در پاييز 1388 در ميان يک نمونه 684 نفري از زنان شهر يزد، جمع آوري شده و مورد تحليل قرار گرفته است. يافته ها، بيانگر تاثيرگذاري سه گروه از عوامل مشتمل بر مشخصه هاي فردي، وضعيت اقتصادي خانوار و تاثير بين نسلي مشخصه هاي والدين بر سطح تمايلات مصرفي پاسخ گويان است. بر اساس نتايج، متغيرهاي درآمد خانواده، ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي، تحصيلات والدين و بعد خانواده والدين مهم ترين عوامل تاثيرگذار بر تمايلات مصرفي زنان هستند که با کنترل ساير متغيرها، همچنان تاثير معنادار خود را حفظ مي کنند. تحقيقات ديگري ضروري است تا آثار و پيامدهاي تمايلات مصرفي را بر طيف وسيعي از رفتارها و نگرش هاي جمعيتي و خانوادگي زوجين، به ويژه در حوزه ازدواج و فرزندآوري مورد مطالعه قرار دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 156
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی