برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان رضايت آزمون شوندگان از اجراي يک آ‍زمون باليني ساختار دار عيني (OSCE) در ارزشيابي مهارتهاي حيات بخش ماما روستاها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: امروزه يکي از مهمترين اجزاء برنامه ريزيهاي آموزشي، ارزشيابي برنامه مي باشد. آ‍زمون باليني ساختاردار عيني  (OSCE) مهارت باليني فرد را به روش عيني ارزيابي نموده و در صورتيکه خوب طراحي و اجرا شود مي تواند بخش وسيعي از اطلاعات و مهارتها را مورد سنجش قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسي ميزان رضايت ماما روستاها از ارزشيابي يک دوره مدون بازآموزي به روش آزمون ايستگاهي انجام شد.
روش اجرا: در اين مطالعه 63 ماما روستاي شهرستانهاي تربت جام و تايباد در مدت 8 ساعت دوره بازآموزي در طي دو روز شرکت کردند. در طي اين دوره از انواع روشهاي سخنراني، پرسش و پاسخ، بحث گروهي و معرفي مورد استفاده شده و به فراخور محتوا از روشهاي تکميلي متناسب با موضوع مانند نمايش فيلم، مدل و مولاژ و نمونه واقعي کمک گرفته شد. پس از پايان دوره بازآموزي مهارت ماما روستاها در زمينه فوريتهاي مامايي با استفاده از آ‍زمون ايستگاهي و همچنين ميزان رضايت از آ‍زمون ايستگاهي توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته ارزشيابي شد
.
نتايج: نتايج پژوهش نشان داد که 79.4 درصد واحدهاي پژوهش آزمون ايستگاهي را روشي موثر براي ارزشيابي معرفي کرده و 88.9 درصد آنها معتقد بودند که از اين شيوه ميتوان در تمامي دوره هاي بازآموزي استفاده نمود. همچنين 59.2 درصد واحدهاي پژوهش محيط و فضاي برگزاري آزمون و 85.8 درصد ايشان زمان در نظر گرفته شده براي هر ايستگاه را مناسب دانسته و بنظر 84.1 درصد آنها توضيحات ارايه شده در هر ايستگاه قابل فهم بوده و 57.1 درصد نيز محتوي آزمون را مطابق با محتوي آموزشي ارايه شده دانستند
.
بحث و نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر آزمون ايستگاهي عليرغم نياز به امکانات زياد، فضاي فيزيکي مناسب جهت تشکيل ايستگاهها، لزوم مشارکت فعال و حضور ممتحنان در ايستگاهها روش مطمئني جهت ارزشيابي مي باشد، لذا پژوهشگران استفاده از اين روش را جهت ارزشيابي کليه دوره هاي بازآموزي مشابه توصيه مي نمايند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بحری بیناباج، ن.، و بحری ‌بیناباج، ن.، و خدیوزاده، ط. (1382). بررسی میزان رضایت آزمون شوندگان از اجرای یک آ‍زمون بالینی ساختار دار عینی (OSCE) در ارزشیابی مهارتهای حیات بخش ماما روستاها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 3((ویژه نامه 10)), 71-71. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126622



Vancouver : کپی

بحری بیناباج نرگس، بحری ‌بیناباج نسرین، خدیوزاده طلعت. بررسی میزان رضایت آزمون شوندگان از اجرای یک آ‍زمون بالینی ساختار دار عینی (OSCE) در ارزشیابی مهارتهای حیات بخش ماما روستاها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021September21];3((ویژه نامه 10)):71-71. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126622



IEEE : کپی

بحری بیناباج، ن.، بحری ‌بیناباج، ن.، خدیوزاده، ط.، 1382. بررسی میزان رضایت آزمون شوندگان از اجرای یک آ‍زمون بالینی ساختار دار عینی (OSCE) در ارزشیابی مهارتهای حیات بخش ماما روستاها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 3((ویژه نامه 10)), pp.71-71. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126622.



 

 
بازدید یکساله 53 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی