برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان تاثير دو روش نوين آموزشي (EBL و PBL) بر آگاهي رابطين بهداشت در مورد بيماري تالاسمي در مرکز بهداشت درماني گلشهر مشهد در سال 1382

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: کاربرد ابداعي الگو هاي ياددهي، يادگيري سبب بهبود محسوسي در دستاوردهاي آموزشي در دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشکي و از جمله دانشجويان پرستاري در دنيا شده است. از جمله اين روشهاي نوين آموزشي روش ياديگري بر مبناي حل مساله (PBL) و روش يادگيري مبتني بر شواهد (EBL) مي باشد. دو روش PBL فراگير هسته اصلي است و اين روش فراگير محور است و فراگيران مسوول يادگيري خويش مي باشد و احساس مسووليت به آنچه بايد ياد بگيرند دارند که يادگيري را طولاني مدت مي کند. هدف EBL ايجاد تغييرات بينشي عميق در آموزش از طريق ارايه الگوهاي نوين ياددهي و يادگيري است به صورتي که فراگيران به سهولت يادگيري را تجربه کنند و از طريق تحرک انگيزه دروني جهت يادگيري، مطالعه عميق صورت گيرد.
مرور مطالعات: اين روشهاي آموزشي تاکنون بر روي دانشجويان پياده شده است و محققين براي اجراي اين روشها، گروه رابطين بهداشت را در نظر گرفتند. رابطين افراد داوطلبي هستند که از ميان مردم انتخاب شده و در مورد مسايل بهداشتي آموزش مي بينند، 60 نفر از رابطين فعال مشهد به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند که به دو گروه مساوي تقسيم شدند و هر گروه با يکي از روشهاي آموزشي
PBL, EBL در مورد بيماري تالاسمي آموزش ديدند. تعداد جلسات آموزشي در هر دو روش 3 جلسه مي باشد. در ابتداي جلسه اول با استفاده از پرسشنامه شماره 1 ميزان آگاهي رابطين در مورد بيماري تالاسمي سنجيده شد. جلسه دوم جهت رفع اشکال و نکات مبهم در ارتباط با موضوع به صورت غيررسمي برگزار گرديد.
جلسه سوم نيز جهت پاسخ به سوالات و فرضيات مطرح شده در جلسه اول و سنجش ميزان يادگيري آنها برگزار گرديد، که در اين جلسه از پرسشنامه شماره 2 ميزان آگاهي رابطين از بيماري تالاسمي و نظر آنها در مورد روش آموزشي اجرا شده بررسي شد
.
نتايج: در اين بررسي آگاهي رابطين در ارتباط با بيماري تالاسمي در قبل و بعد از برگزاري جلسات آموزشي سنجيده شد و ارتباط آن با متغيرهاي دموگرافيک به شرح زير از نظر آماري معني دار بود
.
ميزان آگاهي رابطين قبل از برگزاري جلسات آموزشي در مورد بيماري تالاسمي، ميزان آگاهي رابطين قبل از برگزاري جلسات آموزشي به روش
PBL، ميزان آگاهي رابطين از برگزاري جلسات آموزشي به روش EBL، مقايسه بين تاثير روش آموزشي PBL, EBL بر آگاهي رابطين.
بحث: بکارگيري روشهاي آموزشي مشارکتي، براي آموزش دانشجويان و گروههايي مانند رابطين، باعث درگير کردن بيشتر آنها با موضوعات آموزشي شده و زمينه خودآموزي براي آنها را در ساير موضوعاتي که با آنها مراجعه مي شوند فراهم مي کند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

واحدیان، م.، و عباس پور، ف.، و کفش کنان، ا. (1382). بررسی میزان تاثیر دو روش نوین آموزشی (EBL و PBL) بر آگاهی رابطین بهداشت در مورد بیماری تالاسمی در مرکز بهداشت درمانی گلشهر مشهد در سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 3((ویژه نامه 10)), 69-69. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126580



Vancouver : کپی

واحدیان محمد، عباس پور فاطمه، کفش کنان الهام. بررسی میزان تاثیر دو روش نوین آموزشی (EBL و PBL) بر آگاهی رابطین بهداشت در مورد بیماری تالاسمی در مرکز بهداشت درمانی گلشهر مشهد در سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021July24];3((ویژه نامه 10)):69-69. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126580



IEEE : کپی

واحدیان، م.، عباس پور، ف.، کفش کنان، ا.، 1382. بررسی میزان تاثیر دو روش نوین آموزشی (EBL و PBL) بر آگاهی رابطین بهداشت در مورد بیماری تالاسمی در مرکز بهداشت درمانی گلشهر مشهد در سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 3((ویژه نامه 10)), pp.69-69. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126580.



 

 
بازدید یکساله 137 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی