مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي اطلاعات شماره: 1382 , دوره 3 , شماره (ويژه نامه 10) ; از صفحه 63 تا صفحه 64 . عنوان مقاله: بررسي جو حاکم بر محيط آموزشي دانشکده هاي پرستاري چيست؟ دانشجو محور يا معلم محور؟ نویسندگان: عبديزدان زهرا* آدرس: * دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه اطفال چکیده: مقدمه و هدف: عليرغم نقش حياتي معمل در ايجاد يک محيط آموزشي مناسب براي ايجاد تفکر انتقادي، تحقيقات انجام شده در زمينه نحوه تاثير سبک آموزشي بر ايجاد محيط يادگيري مناسب براي تفکر انتقادي کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از اين مطالعه توصيف سبک آموزشي حاکم بر دانشکده هاي پرستاري اعم از معلم محور يا دانشجو محور است.مروري بر مطالعات: امروزه در پرستاري تحولي از انجام به طرف تفکر بعد از انجام ايجاد شده است. در بررسي استراتژي هاي آموزشي به کار رفته؛ به نظر مي رسد آموزش به روش دانشجو محور بتواند منجر به افزايش ميزان رضايتمندي دانشجويان؛ تسريع در امر يادگيري؛ ايجاد مهارتهاي حل مساله و تداوم يادگيري و تفکر انتقادي گردد. نويسندگان متعددي به اين موضوع اشاره مي کنند که در اکثريت دانشکده ها از سيستم آموزشي معلم محور استفاده مي شود. و اغلب اعضاي آموزشي در مقابل تغيير در نحوه آموزش مقاومت مي کنند. در مطالعه اي که جهت مقايسه دو روش آموزشي دانشجو محور و معلم محور انجام شد نتايج نشان داد در روش دانشجو محور ميزان رضايت دانشجويان به طور معني دار بيشتر بود؛ ميزان اعتماد به نفس دانشجويان نيز بيشتر بود ولي اين تفاوت معني دار نبود. در مطالعه اي که در چين جهت بررسي روشهاي آموزشي پرستاري اين کشور انجام شد مشخص گرديد گرچه آموزش پرستاري در اين کشور در حال تحول به سمت روشهاي جديدتر است ولي هنوز در اکثر موارد آموزش هاي سنتي رايج است و روش دانشجو محور کمتر مورد استفاده قرار مي گيرد. در مطالعه اي که جهت بررسي جو آموزشي حاکم بر دانشکده هاي پرستاري در آمريکاي شمالي با استفاده از مقياس اصول يادگيري بزرگسالان بر روي 187 نفر از معلمين انجام شد نتايج نشان داد که شرکت کنندگان بيشتر معلم محور بودند تا دانشجو محور، نظريات مکتوب آن ها از روشهاي معلم محوري حمايت ميکرد. با اينحال شواهد دال بر استفاده اين دانشکده ها از سبک هاي آموزشي دانشجو محوري نشانگر اين است که شرکت کنندگان در مطالعه نياز به وجود يک محيط آموزشي دانشجو محور را حس مي کنند ولي در به کارگيري آن دچار مشکل هستند. اکثريت پاسخ دهندگان از موانع ايجاد محيط آموزشي دانشجو محوري نظير تعداد زياد دانشجو ... آگاهي داشتند ولي خود را در رفع آن ها ناتوان مي دانستند.بحث و نتيجه گيري: براي کمک به حرکت دانشکده ها به سوي يک محيط دانشجو محور توصيه مي شود. اعضاي دانشکده مي توانند براي بهبود جو آموزشي از مداخلات رسمي و غيررسمي استفاده نماييد. اعضاي تازه کار با اعضاي با سابقه دانشکده همکاري نزديک داشته باشند چون براي وارد کردن فعال دانشجويان در فرايند يادگيري ممکن است به کمک نياز داشته باشند. بحث و تبادل نظر بين اعضاي دانشکده و مسوولين آنها براي رفع موانع رسيدن به محيط آموزشي دانشجو محور از ضروريات است، هر چند که اين امر يک روند کند و تدريجي دارد. علاوه بر اين مشارکت دانشکده هاي مختلف در امر متدهاي آموزشي موثر هم به فرم رسمي و هم غيررسمي مفيد است. کلید واژه: محيط آموزشي(Q2)دانشجو محور(Q4)معلم محور(Q4) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانشجویان پرستاریمحیط بالینیآموزش پزشکیبازخورد ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: سبک هاي مقابله با استرس در دانشجويان پرستارينامه به سردبير: يادگيري مبتني بر تيم در آموزش علوم پزشکيجايگاه و نقش برنامه درسي در آموزش صنعتيمعرفي شاخص استاندارد دانشجو به هيات علمي و ارزيابي آن در دانشگاه علوم پزشکي مشهدكار آزمايي يك روش يادگيري دانشجو محور در آموزش علوم پايه پزشكي مقالات همایشی مرتبط: عوامل موثر بر تمرکز در کلاس از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری میبد در سال 1392طراحی، تعیین و مقایسه اثربخشی سه ابزار کتاب، CD و نرم افزار جامع آموزشی بر میزان آگاهی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قزوین از فرایندهای آموزشیدرک دانشجویان پرستاری از عدالت آموزشی، یک مطالعه کیفیتعیین عوامل موثر بر ارتباط استاد و دانشجو در انجام فعالیت های آموزشی و یادگیری از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی مشهدمقایسه تاثیر روش های تدریس بر یادگیری دانشجویان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 114 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی