برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تفکر انتقادي و ارزيابي منابع

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه داخلی جراحی
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: آموزش تفکر انتقادي به دانشجويان باعث پيشرفت استقلال در تفکر شده و دانشجو را از نقش منفعل بودن باز مي دارد. تکنيک تفکر انتقادي براي طراحي تحقيق و ارزيابي منابع ژورنالها و کتابها جهت استفاده در آن تحقيق بکار مي رود. در بعضي موارد دانشجويان فقط به اين موضوع فکر مي کنند که کجا و چگونه اطلاعات دريافت کنند و يک طرح تحقيقاتي بنويسند. دانشجويان همچنين بايد ياد بگيرند چگونه منابع را ارزيابي کنند و اينکه بدانند آيا منبع مورد نظر تحقيقاتي يا عمومي مي باشد.
مرور مطالعات: منابع تحقيقاتي و تخصصي معمولا روي عنوانهاي خاص مثلا
Ajn تاکيد مي کند ولي منابع عمومي مانند Time اين چنين نمي باشند موقعي که کتاب يا مقاله اي مطالعه مي شود نياز به تمرکز بر چند نکته مي باشد: -1 آيا مقاله يا کتاب تورش درد؟ -2 آيا زمينه يا سابقه نويسنده منجر به نتيجه گيري در ارتباط با مقاله شده است. -3 تخصص نويسنده چيست؟ آيا نويسنده مقاله در زمينه اين مطالعه تخصص دارد؟ آيا مقاله يا کتاب يک اطلاعات زمينه اي در ارتباط با نويسنده مي دهد؟ آيا نويسنده PHD در زمينه اين موضوع دارد؟ نويسنده محقق يا پزشک است؟ -4 آيا مقاله تخصصي، تحقيقاتي است يا عنوان مورد علاقه عموم است؟ عناوين مورد علاقه عموم توسط متخصصين نوشته نمي شود. يک مقاله تحقيقاتي بايد شامل يافته هاي تحقيق‌، آمار و منابع باشد. -5 چگونه مقالات براي انتشار پذيرش شده اند؟ -6 آيا خلاصه ايي در شروع مقاله وجود دارد؟ -7 موقعي که کتاب جستجو مي شود سوالهاي زير را بايد در نظر داشت: الف) آيا نياز به کتابهايي مي باشد که مطالب يا تکنولوژي جديد را پوشش دهد. ب) آيا نياز به کتابهايي با اطلاعات آماري جديد مي باشد. ج) آيا نياز به منابعي است که بيانگر روشهاي جديد مي باشد. در صورت وجود سوالات فوق بايد به تاريخ انتشار کتاب توجه شود. نقطه نظر ديگر در ارتباط با تفکر انتقادي توانايي در خردکردن موضوع مورد تحقيق مي باشد.
بحث و نتيجه گيري: آموزش تفکر انتقادي باعث يادگيري تفکر مستقل شده و نقش متفکر و محقق بودن خويشتن را تقويت مي کند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کریمی، م. (1382). تفکر انتقادی و ارزیابی منابع. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 3((ویژه نامه 10)), 63-63. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126542



Vancouver : کپی

کریمی مهری. تفکر انتقادی و ارزیابی منابع. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021July29];3((ویژه نامه 10)):63-63. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126542



IEEE : کپی

کریمی، م.، 1382. تفکر انتقادی و ارزیابی منابع. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 3((ویژه نامه 10)), pp.63-63. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126542.



 

 
بازدید یکساله 121 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی