برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مباني تفکر انتقادي در پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه فن
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: تفکر انتقادي (Critical Thinking)، فعاليت و فرايند ذهني پيچيده و گسترده اي است، از اين رو تعريف واحدي از آن وجود ندارد. اينس (Ennis 1985) تفکر انتقادي را به عنوان تفکر منطقي و مستدلي تعريف مي کند که مرکز توجه آن تصميم گيري و قضاوت در مورد باورها يا اعمال است. از نظر انيس وقتي يک نفر کوشش مي کند تا مباحث را دقيقا تحليل کند، مدارک معتبري را جستجو کند و به نتيجه گيري هاي معتبري برسد، تفکر انتقادي خواهد بود. به طور کلي تفکر انتقادي را مي توان شامل يادآوري حقايق به کارگيري منطق و استدلال، طرح سوالات کليدي و تجزيه و تحليل تمامي اطلاعات دانست.
مرور مطالعات: تفکر انتقادي به عنوان جزء مکمل پرستاري شناخته شده است. تفکر انتقادي براي پرستاري امن، شايسته و ماهرانه ضروري است. اگر پرستار تلاش کند که تنها از اطلاعاتي که در دانشکده يا از طريق کتابها کسب کرده در عمل استفاده کند بايد حجم گسترده اي از دانش را به کار گيرد و رشد سريع و مستمر اين دانش باعث مي شود پرستار نتواند فرد ورزيده و موثري باشد. برخي از مهارتهاي شناختي که در تفکر انتقادي به کار گرفته مي شود عبارتند از: -1 آناليز يا تحليل انتقادي: مجموعه اي از پرسشهايي است که فرد مي تواند در مورد يک ايده يا يک موقعيت خاص داشته باشد تا ايده ها و اطلاعات ضروري را تعيين و از موارد زائد آن چشم پوشي کند. روش سوال و جواب سقراطي شيوه اي براي تحليل انتقادي است. پرستاران بايد مواقعي از جمله موارد زير از پرسش سقراطي استفاده نمايند: هنگام گوش دادن به گزارش پايان شيفت، مرور کردن تاريخچه يا سير بيماري، برنامه ريزي مراقبت يا بحث با همکاران در مورد مراقبت از مددجو. -2 استدلال استقرايي و استدلال قياسي: استدلال استقرايي عموميت سازي يا کليت دادن است که از مجموعه اي از حقايق يا مشاهدات به وجود مي آيد. مثلا پرستار مشاهده مي کند پوست مددجو خشک شده، توگور پوست کاهش پيدا کرده و چشمهاي او گود رفته است. از اين اطلاعات پراکنده اين نتيجه کلي را مي گيرد که مددجو دهيدراته است. استدلال قياسي برعکس استقرايي از کل به جزء (يا موارد خاص) مي رسد. پرستار با يک قالب مفهومي آغاز مي کند و وضعيت مددجو را در ارتباط با اين قالب خاص توصيف مي نمايد. مثلا پرستاري که از قالب نيازهاي مازلو استفاده مي کند اطلاعات راجع به مددجو را طبقه بندي کرده و مشکلات مددجو را به صورت نيازهاي حمايتي تغذيه اي يا دفعي تعريف مي کند
.
بحث و نتيجه گيري: پرستاران بسياري تصميمات جزيي را از روي عادت و با کمترين تفکر اتخاذ مي کنند. مهارتهاي رواني حرکتي نيز در پرستاري اغلب نياز به تفکر کمي دارد، اما به هر حال پرستاران در محيط هايي کار مي کنند که دایما در حال تغيير است. مسايل مراقبتي مددجو ويژگيها و شرايط احتمالي بسياري دارد و پرستار با موقعيتهاي متفاوتي روبرو مي شود که هر کدام نياز به تصميم گيري درست مطابق با آن شرايط را دارد، لذا داشتن تفکر انتقادي در پرستاري لازم و ضروري است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، س. (1382). مبانی تفکر انتقادی در پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 3((ویژه نامه 10)), 61-62. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126540



Vancouver : کپی

حسینی سیدعباس. مبانی تفکر انتقادی در پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021August03];3((ویژه نامه 10)):61-62. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126540



IEEE : کپی

حسینی، س.، 1382. مبانی تفکر انتقادی در پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 3((ویژه نامه 10)), pp.61-62. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126540.



 

 
بازدید یکساله 163 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی