برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نقش تفکر انتقادي در آموزش حرفه اي پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: مفاهيم سلامتي، شخص، پرستاري و محيط به عنوان پايه هاي ارزش گذاري شده در حرفه پرستاري مي باشند. دست به گريبان شدن با موضوعات عملي و مشکلات بهداشتي نياز به پرستاراني دارد که به طور انتقادي فکر کنند و توانايي براي تفکر انتقادي به عنوان يک نتيجه اساسي در تمام مکان هاي آموزشي خصوصا در سطوح بالاتر آموزش ديده مي شود.
مرور مطالعات: روشهاي تفکر فردي با تاثيرات ژنتيکي، مدل قرار دادن ديگران و فرايندهاي آموزش رسمي توسعه مي يابد. تفکر انتقادي به عنوان قضاوت هدفمند که منجر به تفسير آناليز ارزيابي و نتيجه گيري مي شود،‌ تعريف شده است و به عنوان لازمه پويايي سيستم مراقبت بهداشتي در نظر گرفته مي شود. آموزش پرستاري در تلاش براي توسعه تفکر انتقادي از طريق تاکيد بر روي فرايند پرسش و دليل آوري است و به عنوان رفتار اساسي پرستاران در حين کارکردن مي باشد. در حالي که در حال حاضر تفکر انتقادي هنوز به طور مبهم و ناپيوسته در حرفه استفاده مي شود
.
آموزش در سطوح بالاتر به عنوان يک تجربه يادگيري و سعي براي سرعت بخشيدن به تکامل توانايي ها و مهارتهاي عقلاني شبيه مهارتهاي علت يابي، تفکر انتقادي و انعطاف پذيري طراحي شده است و از دانشجويان و پرستاران حرفه اي انتظار مي رود که به استانداردهاي سطوح بالا براي قضاوت باليني دسترسي پيدا کنند که اين خود نيازمند برخورداري از تفکر انتقادي مي باشد
.
علي رغم نقش اساسي مدرس در ايجاد محيطي که فرد را به سوي تکامل اين نوع تفکر هدايت کند، تحقيقات در زمينه چگونگي حمايت دانشکده ها از ايجاد محيطي که موجب تکامل تفکر انتقادي شود، وجود ندارد. بنابراين آماده سازي فارغ التحصيلاني که توانايي تفکر انتقادي را داشته باشند نياز به ايجاد بستري دارد که آنها را با چالش هاي عقلاني و شک و ترديد مواجه کند
.
بحث و نتيجه گيري: تکامل مهارتهاي تفکر انتقادي در پرستاران حرفه اي کارآمد موجب دگرگوني در آموزش پرستاري مي شود. ارزشيابي در آموزش پرستاري نبايد فقط يادآوري اطلاعات را اندازه گيري کند. بلکه بايد در جهت تلاش براي فعال کردن دانشجو و رشد تفکر انتقادي در او باشد. استفاده از مدل هاي يادگيري فعال در آموزش پرستاري منجر به آماده سازي دانشجويان قوي و حرکت آنها به سوي آموزش حرفه اي پرستاري مي شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کریمی، م. (1382). نقش تفکر انتقادی در آموزش حرفه ای پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 3((ویژه نامه 10)), 50-51. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126387



Vancouver : کپی

کریمی محبوبه. نقش تفکر انتقادی در آموزش حرفه ای پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021August04];3((ویژه نامه 10)):50-51. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126387



IEEE : کپی

کریمی، م.، 1382. نقش تفکر انتقادی در آموزش حرفه ای پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 3((ویژه نامه 10)), pp.50-51. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126387.



 

 
بازدید یکساله 127 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی