4 SID.ir | بررسي شاخصهاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان علوم پزشکي گيلان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي شاخصهاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان علوم پزشکي گيلان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: اصلي ترين و گرانبهاترين رکن دانشگاه علوم پزشکي، اعضاي هيات علمي آنهاست، وظايف متصور براي يک عضو هيات علمي در اين دانشگاهها در هفت بخش، شامل:‌ آموزشي، پژوهشي، مراقبت از بيماران، مديريت، فعاليتهاي تخصصي در خارج از کشور، توسعه فردي و فعاليتهاي مدني قابل طبقه بندي است.
هرعضو هيات علمي بر حسب توانمنديها، قابليتها، علايق تشخيص، شرايط و نيازهاي موسسه ممکن است در يک يا چند حيطه فعاليت بيشتري داشته باشد ولي يکي از مهمترين وظايف او تدريس و آموزش دانشجويان است که کيفيت آن در ارتقا انگيزه، نشاط و نوآوري و افزايش کارايي استاد و دانشجو نقش مهمي دارد
.
يکي از مشکلات اساسي آموزش در دانشگاهها نداشتن شاخصهاي تدريس اثربخشي است و يکي از مهمترين روشهاي تعيين اين شاخصها نظرخواهي از دانشجويان است. بدين منظور پژوهشي به صورت مقطعي به جهت تعيين شاخصهاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گيلان انجام گرفت
.
روش اجرا: اين پژوهش به صورت مقطعي در پاييز 1382 انجام شد. ابزار اندازه گيري، پرسشنامه اي مشتمل بر 2 بخش بود، بخش اول به منظور تعيين ويژگي هاي فردي دانشجويان و بخش دوم به منظور تعيين مهمترين شاخصهاي تدريس اثر بخش از ديدگاه دانشجويان در چهار حيطه: دانش پژوهي، روش تدريس، قدرت ارتباط و شخصيت فردي، طراحي گرديد. نمونه پژوهش بصورت تصادفي انتخاب و پرسشنامه ها توسط آنها به روش خود گزارش دهي تکميل گرديد. داده ها پس از جمع آوري، با استفاده از نرم افزار آماري
SPSS و آزمون استنباطي (کاي دو و ...) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: از ديدگاه دانشجويان جنبه هاي قدرت ارتباط، روش تدريس، شخصيت فردي و دانش پژوهي به ترتيب مهمترين جنبه هاي تدريس اثربخش را به خود اختصاص داده بودند که در جنبه قدرت ارتباط،‌ ويژگي هاي ارتباط دوستانه با دانشجو و ايجاد مشارکت دانشجو در مباحث، در جنبه روش تدريس، ويژگي هاي آماده سازي کلاس براي تفکر و بحث و انتقال شفاف و واضح مطالب، در جنبه شخصيت فردي، اعتماد به نفس و قاطعيت و در جنبه دانش پژوهي، ويژگي هاي سرعلم دانش و ارايه مطالب به روز به عنوان مهمترين شاخصهاي تدريس اثر بخش مطرح گرديدند. البته ارتباط معني داري بين خصوصيات دانشجويان با الويت بندي شاخصهاي تدريس اثربخش از ديدگاه آنها مشاهده نگرديد
.
بحث: مي توان براساس نتايج اين پژوهش، يکي از مهمترين معيارهاي گزينش و پذيرش اساتيد دانشگاه را براساس داشتن ويژگي هاي لازم براي تدريس اثربخش قرار داد، ضمن آن که با برگزاري مستمر کارگاههاي روشهاي تدريس اثربخش براي اساتيد مي توان به اين مهم نائل آمد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 111
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی