3 SID.ir | بررسي اهداف رفتاري در آموزش تئوري و عملي دانشجويان پرستاري

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي اهداف رفتاري در آموزش تئوري و عملي دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، دانشكده پرستاري و مامايي، گروه اطفال
 
چکیده: 

مقدمه: در آموزش پرستاري مانند هر برنامه آموزشي بايد ابتدا اهداف آموزشي را مشخص کنيم و سپس بر اساس اهداف برنامه ريزي کنيم و بر اجراي برنامه ها به نحو صحيح نظارت کنيم و نتايج حاصل از آموزش را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيم و در پي آن به دگرگونيهاي لازم در اهداف و برنامه دست يابيم مهمترين نقش هدفهاي رفتاري در آموزش تئوري و عملي است که تغييرات مورد نظر به نحو مشخص و عيني معلوم مي شود در اين صورت هم مربي و هم دانشجو به راحتي مي تواند پيشرفت کار خود را ارزيابي کند.
مرور مطالعات: بلانين و همکاران در سال 2001 در رابطه با اهميت اهداف آموزش باليني مي نويسند اهداف آموزشي و يادگيري در بخش باليني مهم و پيچيده و غيرقابل پيش بيني مي باشند در همين رابطه تورنياي اعتقاد دارد بخش باليني براي دانشجويان بيگانه و گيج کننده قلمداد مي گردد زيرا دانشجويان با يادگيري در موقعيت کلاس آشنا هستند ولي در چگونگي ياديگري در محيط باليني دچار گيجي و ابهام مي کردند. پژوهشگر اميدوار است با آشنايي و بکارگيري اهداف رفتاري در بالين بتواند اين ابهام و گيجي را برطرف کند
.
معمولا مقاصد يک دوره بشکل اهداف يادگيري بيان ميشوند. طرز نوشتن اهداف آموزشي بدين صورت است که هدف حاوي يک کلمه عملي (تعريف کند، ياد بگيرد) مي باشد و نشان دهنده نوع رفتاري است که اگر در دانشجويان ظاهر شود دستيابي به آن هدف انجام شده است. اهداف بايد منظور مدرس را بطور واضح برساند اهداف رفتاري مراحلي هستند براي رسيدن به هدف کلي که توان با انجام وقوع فعاليت فيزيکي، ذهني و عاطفي که قابل سنجش و اندازه گيري مي باشد
.
ر سال 1956 بلوم و همکارانش هدفهاي تربيتي را در موسسات آموزشي بکار گرفته اهداف آموزشي بلوم عبارتند از: حوزه شناختي (دانش و مهارتهاي ذهني)، رواني و حرکتي (مهارتهاي فيزيکي)، عاطفي (احساسات و نگرش ها) هر يک از اين حوزه ها به زير گروههايي تقسيم مي شوند. بلوم هدفهاي آموزشي را در 6 موضوع جمع آوري کرده است
.
منابع اخذ اهداف: -1 دانش، مهارتها و نگرشهاي خود شما -2 دانش، مهارتها و نگرشهاي همکاران شما -3 دانش، مهارتها و نگرشها پزشکان و پرستاران -4 علايق دانشجويان -5 دانش، مهارتها و نگرشهاي دانشجويان هنگام ورود به دوره -6 اطلاعات موجود در مطالب و نوشته ها -7 نيازهاي بهداشتي بيمار و جامعه -8 اهداف گروه با دانشکده

بحث و نتيجه گيري: آموزش پرستاري بر بالين بيمار اساسا توسط مربيان باليني ورزنده آموزش داده مي شود. کاربرد موفق نظري بر عملي بيمار در بالا بردن کيفيت آموزش باليني مسووليت هاي مربيان را افزايش داده و تعيين افراد علاقمند به حرفه پرستاري حايز اهميت است و باعث بالا رفتن ارتقا کيفيت بالين مي شود
.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 365
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی