برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

استفاده از تجربيات آموزشي دانشجويان سال آخر پرستاري در آموزش باليني دانشجويان جديد الورود

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: پرستاران قشري از جامعه خدمات درماني مي باشند که با جان انسانها سروکار دارند و هر چه داراي زمينه علمي بيشتري باشند مي توانند بهتر به جامعه خود کمک نمايند. در اين ميان چگونگي کسب علم و مهارت که منجر به يادگيري عميق و با دوام شده و قابليت انتقال به محيط خارج از آموزشگاههاي پرستاري را دارا باشد از ديرباز مورد توجه طراحان و برنامه ريزان آموزش پرستاري بوده است. گسترش روزافزون علم و فن آوري منجر به ايجاد تخصص هاي گوناگون در تمامي زمينه ها شده و در اين ميان خواستها و نيازهاي افراد جامعه افزايش يافته است در چنين شرايطي برنامه ها و روشهاي آموزش سنتي توان حل اين مسايل و برآوردن نيازهاي جامعه در حال تحول را نداشته و از همگامي با تغييرات شگرف امروزي باز مي ماند. استفاده از روشهاي بديل و خلاق و ترکيب تکنولوژي با روش هاي سنتي تدريس مي تواند به امر تعليم و تربيت پرستاران مجرب تر و با سوادتر کمک نمايد. هدف از اين مقاله بررسي استفاده از تجارب آموزشي باليني دانشجويان سال چهارم در ارتقا آموزش باليني دانشجويان جديد الورود پرستاري مي باشد.
روش اجرا: در اين مقاله که در واقع يک متاآناليز مي باشد مطالعاتي که در اين زمينه موجود بود جمع آوري و بررسي شد سپس نکات مشترک و افتراقات
(Distinctions, Commonalities) آنها بتفکيک بررسي و نهايتا نتيجه گيري با توجه به موقعيت آموزش پرستاري کشور ارايه گرديد.
نتايج: در مجموع مطالعات انجام گرفته در اين زمينه اين مساله را خاطرنشان مي سازند که عملکرد باليني دانشجويان جديدالورودي که در آموزش آنان از دانشجويان سال چهارمي (قديمي تر) استفاده شده بود بسيار بهتر از دانشجوياني بود که از روشهاي آموزش مرسوم يعني وجود يک مربي باليني استفاده کردند. همچنين مشخص شد که دانشجوياني که به عنوان دستياران آموزشي در آموزش دانشجويان جديد الورود همکاري داشتند بعدا در بالين پرستاران موفق تري بودند، در اين ميان آن دسته از دانشجوياني که پس از فارغ التحصيلي به عنوان مربي در دانشگاه مربوطه پذيرفته شدند نيز عملکرد بهتري نسبت به ساير مربيان داشتند
.
همچنين مشخص شد آموزش دانشجويان جديد الورود با چنين شيوه اي باعث کاهش اضطراب آنان در بدو ورود مي شود. در اين روش مسوولين دانشکده و مربيان نسبت به امنيت بيماران اطمينان خاطر بيشتري داشته و حس همکاري بين دانشجويان تقويت مي شود. از طرف ديگر دانشجويان سال چهارمي که در شرف ورود به بالين هستند از اعتماد به نفس بالاتري برخوردار شده و براي ورود به محيط هاي آموزشي يا محيط هاي باليني آمادگي بيشتري پيدا مي کنند
.
بحث: با توجه به نتايج اين مطالعات و اهميت کاري شغل پرستاران مي تواند با استفاده از روشهاي جديد هم چون استفاده از تجربيات دانشجويان سال آخر در آموزش باليني دانشجويان جديد الورود به صورت مکمل روش سنتي به ارتقا پيشرفت تحصيلي و همچنين افزايش يادگيري تجربيات باليني دانشجويان کمک نمود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 74
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی