برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نظريه هاي يادگيري و کاربرد آنها در آموزش پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: نظريه هاي يادگيري راهنماي اساسي برنامه ريزي نظامهاي آموزشي هستند. در کلاس هاي درس نيز معلمين مي توانند با دانستن اصول کلي اين نظريه ها از اين دانش خود در جهت آموزش موثرتر، با توجه به موفقيت هاي مختلف يادگيري که در آن قرار مي گيرند، استفاده کنند.
مرور مطالعات
:
در اين مقاله با استفاده از منابع کتابخانه اي به بررسي انتقادي نظريه هاي مختلف يادگيري و کاربرد آنها در آموزش، بويژه در آموزش پرستاري پرداخته شده است. در مورد هر مکتب، ديدگاههاي اصلي آن، افراد مختلفي که در بنيانگذاري و پيشرفت آن نقش داشته اند، و نظريه هاي اصلي آن ارايه شده کاربردهاي عملي آن و نقاط قوت و ضعف آن مورد بحث قرار گيرد
.
رفتار گرايان عقيده دارند که يادگيري، تغيير در رفتار قابل مشاهده است و وقتي رخ مي دهد که ارتباطي بين دو رويداد، يک محرک و يک پاسخ رخ دهد. به عبارت ديگر آنها معتقدند که فراگيران بايد با تقويت رفتاري که نتايج مثبت دارد، براي عملکرد خوب شرطي شوند. از جمله کاربردهاي اين رويکرد، اثرگذاري بر واکنش هاي عاطفي فراگيران است. پاسخهاي عاطفي به يک تجربه ممکن است مثبت يا منفي باشد. تجزيه بد منجر به ترس يا اضطراب مي شود که اين ترس و اضطراب ممکن است در موقعيت هاي مشابه بعدي، يا حتي بعد از تعميم، در موقعيت هاي ديگر نيز چنين احساسات ناخوشايندي را برانگيزد. با شرطي کردن کلاسيک مي توان واکنشهاي ترس-اضطراب را از بين برد. از بين نظريه هاي اين رويکرد، کارهاي ثراندايک، اکسينر و بندورا، مورد بررسي و نقد قرار مي گيرد. روانشناسان شناختي بر خلاف رفتارگرايان معتقدند که يادگيري يک فرايند دروني هدفمند است و به تفکر، درک، سازماندهي و آگاهي توجه دارند. آنها مي گويند اين نوع يادگيري را نمي توان بطور مستقيم مورد مشاهده قرار داد زيرا با تغيير در ظرفيت و قابليت فرد در پاسخ دهي همراه است الزاما بلافاصله باعث تغيير رفتار نمي شود
.
شناخت گرايان عقيده دارند که دانش آموزان بايد به مهارتهاي پرسشگري و حل مساله تجهيز شوند تا توسط اکتشاف و پردازش اطلاعات ياد بگيرند. آنها بطور فعال با حل مساله، جستجوي اطلاعات جديد، و بازنگري تجربيات گذشته خود براي درک بهتر درگير مي شوند. از بين اين گروه، به نقد نظريه گشتالت، ورتهايمز، برنر، آزوبل و مدل پردازش اطلاعات گانيه خواهيم پرداخت و به کاربردهاي آن در آموزش پرستاري مي پردازيم. انسان گراها در يادگيري به احساسات و تجربيات توجه دارند. بر اساس نظريه مازلو، انسان براي رسيدن به
Self Actualization بايد نيازهاي سطح پايين ترش (امنيت و راحتي) تا حدي ارضا شود. بنابراين هدف غايي آموزش، رسيدن به حد نهايي پتانسيل رشد فردي است. آنها، از جمله کارل را جرز از ديدگاه فراگير محور پشتيباني مي کنند و معتقد به يک پيوستار معنايي هستند که در يک سوي آن موادي قرار دارند که Personal meaning ندارند و يادگيري آنها تنها ذهن را درگير مي کند و به احساس و کليت فرد ارتباطي ندارد و ارضا کننده نيست. در انتهاي ديگر پيوستار يادگيري تجربي با معني و پرمفهوم واقع شده است که هم ذهن و هم احساس شخص را به کار مي گيرد. از اين گروه نيز تمرکز اصلي بر کارهاي راجزر، ناولز خواهد بود.
بحث و نتيجه گيري: در پايان مي توان نتيجه گرفت که استفاده از هر کدام از اين تئوري ها در جاي خود مطلوب و نتيجه بخش خواهد بود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 1327
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی