3 SID.ir | بررسي مقايسه شاخصهاي تدريس اثر بخش از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اهواز 1382

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه شاخصهاي تدريس اثر بخش از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اهواز 1382

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: اصلي ترين و گرانبهاترين رکن دانشگاههاي علوم پزشکي اعضاي هيات علمي آنها هستند که داراي وظايف مختلف مي باشند. اما از عمده ترين وظايف اين اساتيد تدريس و آموزش دانشجويان است که کيفيت آن در ارتقاي انگيزه، نشاط، نوآوري و افزايش کارآيي استاد و دانشجو تاثير بسزايي دارد. از مشکلات اساسي در آموزش دانشگاهها، نداشتن شاخص هاي عيني تدريس اثر بخش مي باشد. منظور از تدريس اثر بخش، مجموعهاي از عملکردها و ويژگيهاي استاد است که باعث دستيابي به اهداف آموزشي و يادگيري دانشجو مي گردد. براي تعيين شايستگي اساتيد، حيطه هاي مختلفي را بايد جستجو کرد تا با ارزشيابي آنها بتوان کيفيت تدريس را افزايش داد. براي تعيين اين شاخص ها ميتوان از مديران، همکاران، خود اساتيد و دانشجويان نظر خواهي کرد. بنابراين تحقيق حاضر با هدف تعيين ملاکهاي شايستگي استاد خوب از ديدگاه اساتيد و دانشجويان انجام گرديد تا با مشخص کردن اولويتها و مقايسه نظرات اساتيد و دانشجويان به تبيين شاخص هاي عيني جهت تدوين فرمهاي ارزشيابي بپردازد.
روش اجرا: اين پژوهش، مطالعه توصيفي، مقايسه اي است که بر روي 312 نفر (212 نفر دانشجو، 110 نفر استاد) انجام گرفت، از پرسشنامه پژوهش گر ساخته جهت جمع آوري داده ها استفاده گرديد
.
نتايج: يافته هاي اين تحقيق مشخص کرد که اولويت هاي حيطه هاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان و اساتيد حيطه هاي دانش پژوهي و ارتباط مي باشد. در حالي که دانشجويان حيطه شخصيت فردي و شيوه تدريس و شخصيت فردي را در اولويت بعد قرار داده اند. در هر حال ويژگي تسلط استاد در درس مورد تدريس (ميانگين اساتيد=100 درصد ميانگين دانشجويان=94.8 درصد) بعنوان مهمترين شاخص تدريس اثربخش در نظر گرفته شده است
.
بحث: در مقايسه نظرات اساتيد و دانشجويان همسويي در اکثريت شاخص ها وجود دارد و تنها تفاوت معني داري در ويژگيهاي گرفتن کوييز، ايجاد خلاقيت فکري در دانشجويان، اهميت به يادگيري فراگيران، آراستگي ظاهر، قاطعيت و سختگيري و اعتماد بنفس وجود دارد و در همه موارد ميانگين نمرات اساتيد بالاتر بوده است. با توجه به پژوهش حاضر در نظر گرفتن که بيشترين اهميت را از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دارد، به تدوين فرمهاي عيني و معتبر ارزشيابي پرداخت تا هدف نهايي ارزشيابي که ارتقا کيفيت آموزشي است تسهيل گردد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 136
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی