برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

آموزش چند حرفه اي، يادگيري با هم براي کار با هم در بالين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه: در جامعه مدرن امروز اجابت نياز افراد با خدمات تخصصي و کوشش هاي حرفه اي مجزا از هم روز به روز مشکل تر مي شود و روشهاي آموزش سنتي براي ايجاد دامنه وسيعي از مهارتها و صلاحيت هاي مورد نياز دانشجويان علوم پزشکي به ويژه پرستاري و مامايي کارآمد نيستند. آموزش روابط بين فردي، مهارتهاي حل مشکل، کارگروهي و قضاوت اخلاقي نيازمند رويکردي گروهي و چند رشته اي است. يکي از چالش هاي مهم عرصه بهداشت و درمان ايجاد نظام هايي همبسته و يکپارچه براي مواجهه با مشکلات پيچيده اجتماعي، روانشناختي و آسيب شناختي بيماران است. نياز به يکپارچه شدن حرفه هاي مجزا اما به هم وابسته بهداشتي و اجتماعي بازتاب اين چالش است. آموزش چند حرفه اي نقطه شروع يکپارچه شدن است. اعتقاد بر اين است که اگر دانشجويان با هم ياد بگيرند، براي کار با هم بهتر آماده مي شوند. آموزش چند حرفه اي شامل موقعيت هاي وسيع ياددهي و يادگيري است که دانشجويان رشته هاي مختلف علوم پزشکي و اجتماعي را گرد هم جمع نموده تا درک آن ها را از عناصر عملکرد حرفه اي خود افزايش داده، آنها را براي ارايه خدمات يکپارچه و جامع آماده کند.
مرور مطالعات: در اين مطالعه مروري که به صورت جستجوي کتابخانه اي و اينترنتي صورت گرفته، مقالات و متون منتشر شده در زمينه آموزش چند حرفه اي مربوط به پرستاري در طي دو دهه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است. تغيير در آموزش حرفه هاي مربوط به علوم پزشکي عنصر اصلي هر کوشش اصلاحي در اين زمينه است و نيازمند حرکت از نقش هاي مجزا و گاه متعارض حرفه اي به نقش هاي هميارانه و تلفيقي است. شواهد حاکي از وجود تعارض نقش ها و ضعف همکاري در بين حرفه هاي مختلف علوم پزشکي و اجتماعي ما، در حيطه عملکرد است. بار (1998) هدف آموزش چند حرفه اي را ايجاد نگرش، انگيزش و صلاحيت هاي مناسب براي کارکردن هميارانه با ديگر حرفه هاي علوم پزشکي بيان مي کند. آموزش چند حرفه اي اجزاي درگير در مراقبت يعني ارايه کنندگان مراقبت، دانشکده ها، دانشجويان و مددجويان را در بطن جامعه گرد هم جمع مي کند. دلايل آموزش چند حرفه اي شامل رابطه غيرقابل کتمان بين عوامل اجتماعي و سلامتي، همپوشاني بين نقش هاي حرفه هاي مختلف علوم پزشکي و تاثير مثبت آموزش با رويکرد تلفيقي است. نتايج مطالعات، مزاياي آموزش چند حرفه اي را در سطوح پيش و پس از دانش آموختگي در کشورهاي اروپايي، ايالات متحده و سازمان بهداشت جهاني نشان داده اند. در ارزيابي آنها تاثير اصلي بيشتر بر روي نگرش ها بوده است. از طرف ديگر دغدغه هايي در مورد در مخاطره قرار گرفتن استانداردهاي حرفه اي در اين الگو وجود دارد
.
بحث: گرچه حرکت به طرف برنامه هاي آموزشي چند حرفه اي شروع شده و اين برنامه ها در حال توسعه هستند ولي براي قضاوت در مورد تاثير آموزش چند حرفه اي بر بهبود مراقبت ها و ارتقاي سلامتي جامعه نياز به مطالعات بيشتري است. همچنين شواهد در مورد مناسب ترين و علمي ترين برنامه آموزشي و روشهاي ارايه آموزش چند حرفه اي همسو نيستند. پيچيدگي مقوله هاي مربوط به آموزش چند حرفه اي آن را نامزد مناسبي براي تبديل شدن به يک حيطه تخصصي و پژوهشي ساخته است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یزدان نیک، ا.، و چراغی، م. (1382). آموزش چند حرفه ای, یادگیری با هم برای کار با هم در بالین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 3((ویژه نامه 10)), 42-42. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126342



Vancouver : کپی

یزدان نیک احمدرضا، چراغی محمدعلی. آموزش چند حرفه ای, یادگیری با هم برای کار با هم در بالین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021July30];3((ویژه نامه 10)):42-42. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126342



IEEE : کپی

یزدان نیک، ا.، چراغی، م.، 1382. آموزش چند حرفه ای, یادگیری با هم برای کار با هم در بالین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 3((ویژه نامه 10)), pp.42-42. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126342.



 

 
بازدید یکساله 228 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی