برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي وضعيت آموزشي بخشهاي بيمارستانهاي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شيراز از طريق نظرخواهي از سرپرستاران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: ارزشيابي يک فعاليت رسمي است که به منظور تعيين کيفيت اثربخشي يا ارزش يک برنامه انجام مي گردد. و شامل داوري ارزشي درباره مطلوب بودن يا نبودن يک ويژگي مي باشد. در اين مطالعه بررسي مقايسه اي بخشهاي مختلف بيمارستانهاي آموزشي وابسته به دانشگاه از نظر وضعيت کلي آموزش بخش در حيطه هاي: نظارت اساتيد بر عملکرد دانشجويان پزشکي، نظم در برگزاري راندها، هدايت و راهنمايي دانشجويان، پيگيري مشاوره هاي پزشکي، آموزش ارتباط پزشک، بيمار و وضعيت ارتباط اساتيد و دانشجويان با پرسنل و بيماران انجام شده است.
روش اجرا: پژوهش به روش توصيفي با استفاده از نظرات سرپرستاران بخشهاي آموزشي بيمارستانهاي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شيراز و در قالب پرسشنامه انجام شده است.
نتايج: يافته هاي حاصل از پژوهش نشان داده که بيشترين نظم در برگزاري راندهاي آموزشي در بخشهاي داخلي وجود داشته است. ارتباط اساتيد با پرسنل و بيماران در تمامي بخشها در حد خوبي گزارش شده است. بيمارستان حافظ بيشترين نمره ارزشيابي آموزشي را در خصوص نظارت باليني دريافت داشته است (71.4 درصد)، در خصوص چگونگي آموزش برقراري ارتباط با بيماران، بيمارستان زينبيه بهترين وضعيت را نشان داده است (40 درصد)، بيشترين امتياز در مورد برقراري نظم در هنگام راندهاي باليني مربوط به بيمارستان شهيد فقيهي است (71.5 درصد)، بيمارستانهاي حافظ و شهيد فقيهي در خصوص ميزان توجه اساتيد به نحوه ارتباط دانشجويان پزشکي با بيماران بيشترين امتياز را به خود اختصاص داده اند (28.6 درصد)، در مورد چگونگي هدايت و راهنمايي دانشجويان در مورد بيماران پر عارضه بيمارستان شهيد فقيهي با (71.4 درصد)، بيشترين امتياز را داشته است بهترين وضعيت پيگيري مشاوره هاي پزشکي در بيمارستان نمازي (36.1 درصد)، به دست آمد. و بالاخره بيشترين امتياز در مورد ارتباط اساتيد با بيماران و نيز پرسنل در بيمارستان زينبيه مشاهده شده است (100 درصد). در مجموع نتايج اين مطالعه نشان داده است که از نظر سرپرستاران نحوه ارتباط با پرسنل از بيشترين امتياز (87.5 درصد) و آموزش ارتباط پزشک، بيمار از کمترين امتياز (27.5 درصد) برخوردار بوده است.
بحث: بر طبق اين پژوهش نمره آموزش ارتباط پزشک، بيمار از کمترين سطح برخوردار بوده است که با توجه به اهميت و ضرورت مهارتهاي ارتباطي پزشکان در درمان بيماران و پيشگيري از بيماريها، توصيه مي شود که در برنامه هاي آموزش رسمي پزشکي، اهداف، اهميت، محتوا و تکنيکهاي مهارتهاي ارتباطي لحاظ گرديده و آموزش داده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 60
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی