مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي اطلاعات شماره: 1382 , دوره 3 , شماره (ويژه نامه 10) ; از صفحه 30 تا صفحه 30 . عنوان مقاله: ميزان رضايتمندي دانشجويان مامايي از ارايه راهنماي آموزش باليني در دوره هاي کارآموزي و کارآموزي در عرصه نویسندگان: خديوزاده طلعت, سالاري پروين آدرس: چکیده: مقدمه و هدف: هدف مطالعه حاضر بررسي ميزان رضايتمندي دانشجويان مامايي از دوره هاي کارآموزي و کارآموزي در عرصه در بخشهاي مامايي پس از ارايه يک راهنماي آموزشي باليني در ابتداي اين دوره ها در دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در سالهاي 1381 و 1382 بود.روش اجرا: در اين پژوهش توصيفي تحليلي در طي نيمسال دوم تحصيلي 80-81 و نيمسال اول تحصيلي 81-82 از بين دانشجويان مامايي دانشکده که در دوره هاي کارآموزي و کارآموزي در عرصه را مي گذراندند، 300 نفر در دوره هاي مختلف به روش تصادفي انتخاب شدند. از آغاز نيمسال دوم 82-1381 راهنماي آموزشي بخشها در اختيار مربيان بخشهاي مامايي قرار داده شده تا فعاليتهاي آموزشي دوره را بر اساس آن تنظيم نمايند. راهنماي آموزشي شامل برنامه اي متشکل از اهداف کلي و رفتاري دروس، مقررات بخش و وظايف دانشجو و مربي، روش ارزشيابي و چک ليستهاي ارزشيابي مهارتهاي اساسي دانشجويان در بخشهاي مختلف پره ناتال، زايمان، بهداشت مادر و کودک و زنان و نيز منابع درسي مربوط بود. اين راهنماها با مشارکت کليه مربيان گروه مامايي دانشکده و با همکاري و نظارت مرکز توسعه آموزش پزشکي در طي سالهاي 81-1380 تهيه و تدوين شده بود. راهنماي هر دوره آموزشي از ابتداي نيمسال دوم تحصيلي 82-81 در هر دوره کارآموزي راهنماي مربوط در اختيار دانشجويان قرار گرفت و در پايان دوره ميزان رضايت دانشجويان از آموزش باليني و راهنماي آموزش باليني به وسيله پرسشنامه مربوطه جمع آوري شد. روشهاي آماري بکار رفته در پژوهش شامل آزمونهاي تي، کاي دو، همبستگي و آزمون رتبه اي ويلکاکسون بود.نتايج: دانشجويان مورد بررسي در هر ترم بين 6-3 دوره کارآموزي داشتند. بيشترين ميزان رضايت دانشجويان مربوط به استفاده مفيد از وقت، درک بهتر مسووليتهاي شغلي و وظايف آينده، يادگيري بهتر مهارتهاي باليني مربوط به بخش، استفاده از دانش تئوري در عمل، ارایه مطالب به روش سازماندهي شده، دريافت بازخورد مکرر از طرف مربي ،ايجاد انگيزه براي مطالعه، يادگيري موازين اخلاق حرفه اي و ارتباط با بيمار، حضور بموقع در محيط کارآموزي، تمرين استدلال باليني براي رسيدن به تشخيص و يادگيري نحوه آموزش، مراقبت و درمان بيماران بود. اکثر دانشجوياني که چک ليستها را به صورت مکتوب در اختيار داشتند از آن براي ارزشيابي مکرر عملکرد خود و دوستانشان در طي دوره استفاده کرده بودند و آن را در يادگيري بهتر مهارتهاي باليني موثر مي دانستند.بحث: با توجه به رضايت دانشجويان از ارایه راهنماي آموزشي و کمک به آنان در يادگيري بهتر مهارتهاي باليني ارتباطي، يدي و شناختي و راستاي هدفمند شدن آموزش باليني دانشجويان مامايي و يادگيري بهتر مهارتهاي حرفه اي ارایه راهنماي کامل آموزشي به صورت مکتوب به همه دانشجويان در ابتداي هر دوره باليني و نظارت بر اجراي آن پيشنهاد مي شود. انجام بازنگري در مجموعه راهنماهاي آموزش باليني تهيه شده بر اساس پيشرفت علوم و نيازهاي روبه تغيير جامعه ضروري به نظر مي رسد. کلید واژه: رضايتمندي(Q2)راهنماي آموزش(Q4)دانشجويان مامايي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ارزیابیسروکوالرضایت مندیرضایترفتارآگاهیآموزش پرستاریدانشجوی پرستاری ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: رضايتمندي دانشجويان مقطع کارشناسي مامايي دانشگاه علوم پزشکي شيراز از ارزشيابي باليني به روش دفترچه ثبت مهارت هاي باليني (LOGBOOK)بررسي نقاط قوت و ضعف آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان دوره هاي روزانه و شبانه دانشكده پرستاري و مامايي مشهد سال 1382راهنماي مطالعه بعنوان ابزار يادگيري، تجربه جديدي در برنامه نوين آموزش پزشکي عمومي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتيتاثير راهنماي يادگيري در آموزش باليني دانشجويان پرستاريمشکلات آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان مقالات همایشی مرتبط: عوامل استرس زای آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویانگزارش تجربه و کارکرد بازنگری کوریکولوم آموزش بالینی مامایی در کارآموزی مشاوره ازدواج و بلوغ برای دانشجویان مامایی با رویکردی به برنامه های آموزشی نوین جامعه نگر و دانشجو محوربررسی معیارهای ارزشیابی بالینی درس بهداشت جامعه - کارآموزی در عرصه دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی مشهدمشکلات آموزش بالینی کارآموزی در عرصه از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان سال 1388بررسی مقایسه ای انگیزش درونی بین دانشجویان پرستاری، مامایی و پزشکی در عرصه کارآموزی در ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 134 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی