برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رهنمودهاي رفتاري براي مدرسان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه روان پرستاری
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: بخشي از فرهنگ هر ملتي توسط مدارس و معلمان آن به کودکانشان انتقال مي يابد. تجربيات گذشته گوياي اين واقعيت است که انتقال چنين ويژگي هايي با درک ضرورت آموزش و توجيه معلمان و اساتيد از يک سو و ارشاد پدران و مادران (مربيان خانه) از طريق وسايل ارتباط جمعي و رسانه هاي همگاني از سوي ديگر ارتباط دارد. به عبارت ديگر افرادي که مسووليت آموزش و پرورش دانش آموزان و دانشجويان را به عهده دارند و در مقاطع مختلف رشد، افکار نونهالان و نوجوانان و جوانان را شکل مي دهند، ابتدا بايستي خود توجيه شوند تا بتوانند به توجيه ديگران بپردازند.
مرور مطالعات: در اين مقاله علم روان شناسي و بالاخص شاخه آموزشي آن توصيه هايي را هم براي مدرسان و هم براي مديران و مسوولين آموزشي که به طور مستقيم با مساله آموزش آينده سازان درگير هستند ارايه نموده است که به لحاظ اهميت تدريس و جايگاه معلم و مدرس در نظام فرهنگي و آموزشي جوامع سالم و سازنده به ذکر تعدادي از اين رهنمودهاي رفتاري مي پردازيم که عبارتند از: -1 در رابطه با نوع تدريس خود، يک الگوي مناسب آموزشي را انتخاب و در کلاس پياده نمايد. -2 به نوع تدريس خود و نحوه ارايه آن تنوع ببخشند. -3 حضور فعال خود را در کلاس نشان داده و حالتي منفعل به خود نگيرند. -4 در شرايط مختلف، سبک هاي متفاوت و متنوع ارتباطي (کلامي، غير کلامي، و نوشتاري) را به منظور تسلط بيشتر بر کلاس و هدايت فراگيران پياده نمايند. -5 اطمينان يابند که انتقال يادگيري از جانب آنها با دقت و ظرافت تمام صورت پذيرد و حتي الامکان از بروز موانع ارتباطي جلوگيري نمايند. -6 انگيزه و اشتياق يادگيري را در فراگيران بالاخص در ترمهاي ابتدايي ايجاد نموده و آنها را به کسب معلومات و تجربيات بيشتر تشويق نمايند. -7 با استفاده از روشها و فنون متنوع تدريس اين قدرت را داشته باشند که بين مفاهيم و تئوريهاي آموزشي با نيازهاي جامعه تلفيق ايجاد نمايند. -8 رفتار آنها دقيقا نشان دهنده مطلبي باشد که در کلاس ارايه مي دهند. -9 با آشنا نمودن فراگيران پيرامون روشهاي تحقيق در درس مربوطه، آنها را به انجام کارهاي تحقيقاتي و پژوهشي چه به صورت انفرادي و چه به صورت گروهي (جمعي) تشويق نموده و راهنمايي هاي لازم را در اين زمينه بدان ها ارايه دهند.
بحث و نتيجه گيري: نهايتا يک مدرس بر خلاف تصور عامه که تنها نقش ياد دهنده، برخي مفاهيم و دروس را به عهده دارد، داراي چهار نقش متفاوت (مربي، مشاور، مرجع و ارزياب) و در عين حال حساس مي باشد که بدان ها در اصل مقاله مفصلا اشاره شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پهلوان زاده، س. (1382). رهنمودهای رفتاری برای مدرسان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 3((ویژه نامه 10)), 28-29. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126252



Vancouver : کپی

پهلوان زاده سعید. رهنمودهای رفتاری برای مدرسان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021August05];3((ویژه نامه 10)):28-29. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126252



IEEE : کپی

پهلوان زاده، س.، 1382. رهنمودهای رفتاری برای مدرسان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 3((ویژه نامه 10)), pp.28-29. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=126252.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 46 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی