برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

آموزش مراقبت در نظام آموزش پرستاري ايران و سوئد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: نگاه اجمالي به محتواي برنامه آموزش پرستاران ايران بوضوح اين حقيقت را آشکار مي نمايد که محتواي آموزش پرستاري بشکل کامل ترجمه اي است ناکامل از برنامه هاي پرستاري بشکل کامل ترجمه اي است ناکامل از برنامه هاي پرستاري غرب، اينکه دانشجويان ما در طي دوران تحصيل چقدر براي ارايه يک مراقبت پرستاري خوب و مطلوب آماده مي شوند و چند درصد از محتواي برنامه آموزش پرستاري ايران را مباني نظري ارايه يک مراقبت تشکيل مي دهد، سوال اصلي و هدف کلي اين مطالعه است که با يک بررسي و مقايسه تطبيقي نظام آموزش پرستاري کشور با نظام آموزش پرستاري مراقبت محور يک کشور (سوئد) مورد بررسي قرار گرفته است.
مرور مطالعات: در اين مقاله محتوي برنامه آموزش پرستاري دو کشور در دو بعد نظري و عملي با توجه به پاراديم هاي کلي حاکم بر نظام آموزشي هر کشور با توجه به مؤلفه هاي با فرهنگي اجتماعي موثر بر آن به تفکيک مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. مدل بيومديکال حاکم بر آموزش پرستاري ايران پرستاران را به طرف "دستيار خوب پزشک" بودن سوق داده در حالي که در نظام آموزش پرستاري سوئد "مراقبت" اصل اساسي و محوري اين نظام را تشکيل مي دهد و لذا اطلاعات اساتيد دانشگاههاي سوئد در زمينه هاي مختلف فيزيولوژي و فيزيوپاتولوژي بيماريها از دانشجويان پرستاري ايران کمتر و برعکس اساتيد ما در مباني فلسفي و ايديولوژيک مراقبت اطلاعات کمتري دارند.
بحث و نتيجه گيري: بازنگري اساسي در نظام آموزش پرستاري و جايگزيني مدل بيومديکال در آموزش پرستاري با مدلهاي انساني و مراقبت محور ديگر، جامع نگري و سلامت محوري برنامه هاي آموزش پرستاري و آماده نمودن دانشجويان براي کار بعنوان پرستاران مراقبتي به جاي پرستاران طبي از مسائل مهمي است که نظام آموزش پرستاري کشور بايد براي آن برنامه ريزي مناسبي داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 326
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی