3 SID.ir | ضرورت بررسي تناسب شغلي، شخصيتي دانشجويان پرستاري

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ضرورت بررسي تناسب شغلي، شخصيتي دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پرستاری، گروه داخلی و جراحی
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: گروهي از متخصصان سازمان بهداشت جهاني اخيرا اعلام کرده اند که خدمات پرستاري دچار بحران است. اين بحران عمدتا ناشي از سياستها و برنامه ريزي نامناسب و ناکارآمد در مورد نيروي انساني است. افرادي که در مشاغل نامناسب گمارده شوند نه تنها قادر نيستند سطح کار و فعاليت را به حد نصاب و استاندارد لازم برسانند بلکه در معرض فشارهاي رواني نيز قرار مي گيرند. آزمون سراسري پذيرش دانشجو صرفا به سنجش اطلاعات نظري و استعداد تحصيلي داوطلبان مي پردازد، در حالي که هم شرايط تحصيل و هم شرايط کار در پرستاري با ساير رشته ها متفاوت است. متاسفانه مطالعات مختلف نشان مي دهد که بسياري از دانشجويان پرستاري در مدت تحصيل داراي انگيزه کافي نيستند. بررسي تيپ شخصيتي دانشجويان جديد الورود پرستاري و تناسب آن با حرفه پرستاري صورت گرفته است.
روش اجرا: اين پژوهش به صورت توصيفي در دانشکده هاي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تهران و کاشان انجام شده است. نمونه پژوهش عبارت بود از کليه دانشجويان جديد الورود که براي سال تحصيلي 80-81 براي تحصيل در رشته پرستاري در دانشکده هاي پرستاري دانشگاه علوم پزشکي کاشان و تهران و تعدادي از دانشجويان يکي از دانشکده هاي پرستاري دانشگاه آزاد پذيرفته شده و ثبت نام نموده و از مهرماه شروع به تحصيل کرده بودند، انتخاب نمونه به صورت آسان بود. در مجموع 75 نفر از دانشجويان پرسشنامه را دريافت و 52 نفر پرسشنامه تکميل شده را عودت دادند که از اين تعداد 45 پرسشنامه که به طور کامل پاسخ داده شده و قابل استفاده بود آناليز شد. ابزار جمع آوري داده ها عبارت بود از الف: يک پرسشنامه شامل سوالاتي مشخصات دموگرافيک مانند سن، جنس، و يک سوال چند گزينه اي درباره نظر هر فرد در مورد تيپ شخصيتي خودش (در اين سوال ليستي از تيپهاي شخصيتي نظريه هالند ارايه و از هر فرد خواسته شد که تيپ شخصيتي را که بيشتر با شخصيت خود قابل تطبيق) مي داند انتخاب کند يک سوال در اين مورد که در هنگام انتخاب رشته پرستاري تا چه حد درباره اين رشته اطلاع داشته اند؟ و يک سوال مبني بر اينکه هدف از انتخاب اين رشته چه بوده و بيشتر دوست داشتند در چه رشته اي قبول شوند؟ ب: پرسشنامه شغلي شخصيتي هالند اين پرسشنامه شامل 3 بخش است: بخش اول: طبقه بندي شغلي، بخش دوم: جستجوي خود فرمان، که شامل آرزوهاي شغلي، فعاليتها، صلاحيتها، مشاغل، خودسنجي، سازماندهي پاسخها
.
نتايج: 64.5 درصد از نمونه پژوهش مونث و 35.5 درصد مذکر و داراي ميانگين سني 22=1.2 سال بودند. 78 درصد از دانشجويان اظهار داشتند که در موقع انتخاب اين رشته اطلاعات کمي در مورد آن داشته اند. اکثر اين افراد اطلاعات کمي در مورد حرفه پرستاري نداشته و اکثر آنها در ذهن خود از اين رشته تصويري نزديک به پزشکي داشته اند. برخي از آنها نيز در مجموع هدف از انتخاب اين رشته را تمايل براي ورود به دانشگاه، تمايل، براي يافتن شغل، تصور مبني بر اينکه اين رشته نزديکي زيادي با پزشکي داشته و زمينه ادامه تحصيل در رشته پزشکي را فراهم مي کند، ذکر کرده اند و عده اي نيز عدم دقت در انتخاب رشته يا انتخاب رشته توسط ديگران را از دلايل قبولي در اين رشته بر شمرده اند. همچنين براساس نتايج به دست آمده از تجزيه و تحليل پاسخهاي داده شده به پرسشنامه شغلي شخصيتي هالند 46 درصد از دانشجويان به لحاظ شخصيتي خصوصياتي مناسب براي حرفه پرستاري نداشتند.
بحث: پيشنهاد مي شود که از آزمونهاي شخصيت و تستهاي رغبت سنج براي انتخاب بهترين دانشجويان از ميان افرادي که صلاحيتهاي آکادميک و استعداد تحصيلي خوبي را نشان داده اند براي تحصيل در رشته پرستاري استفاده شود. اين کار مي تواند از ريزش دانشجويان در طي تحصيل کاسته و تا حد زيادي کيفيت مراقبت را در هنگام اشتغال آنها تضمين نمايد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 344
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی