6 SID.ir | نقش سازمان هاي غيردولتي (NGOs) در حمايت از حقوق مصرف کننده

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

نقش سازمان هاي غيردولتي (NGOs) در حمايت از حقوق مصرف کننده

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

يکي از شيوه هاي حمايت از حقوق مصرف کننده، تشکيل سازمان هاي غيردولتي حمايت از حقوق مصرف کننده است. اين سازمان ها که تبلور اراده مستقل از دولت و مشارکت خود جوش افراد به شمار مي آيند، در غالب موارد در حکم گروه هاي فشاري هستند که هدف مشترک آنها تلاش براي بهبود وضعيت حقوق مصرف کننده مي باشد. لزوم ارايه اطلاعات راجع به کيفيت محصولات به مصرف کنندگان، انتقاد از کيفيت کالاها، اقامه دعوا در محاکم قضايي به نمايندگي از مصرف کنندگان، حل و فصل اختلاف ميان مصرف کنندگان و توليد کنندگان، افزايش سطح آگاهي مصرف کنندگان از طريق اجراي برنامه هاي آموزشي، مشارکت در تعيين کيفيت کالاها و تعيين ضوابط ناظر بر گواهي کيفيت، تلاش براي تصويب قوانين و مقررات مقتضي و برقراري ارتباط با سازمان هاي غيردولتي ساير کشورها و سازمان هاي بين المللي فعال در حمايت از حقوق مصرف کننده را مي توان از جمله مهم ترين وظايف اين نهادها در حمايت از حقوق مصرف کننده دانست.
در ايران به دلايل سياسي، اقتصادي، حقوقي و فرهنگي، اين قبيل سازمان ها يا اساسا تشکيل نمي شود و يا در صورت تشکيل، چندان کار او فعال نيستند. در اين مقاله کوشيده ايم تا پس از بيان ماهيت، نقش و جايگاه اين سازمان ها در حمايت از حقوق مصرف کننده، مشکلات آنها را در تحقق اهداف حمايتي شان مطرح سازيم و دلايل ناشناخته بودن اين نهادها در ايران و راهکارهاي مقتضي براي حل اين معضلات را بر شماريم
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 263
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی