مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در نظام هاي آموزشي اطلاعات شماره: تابستان 1389 , دوره 4 , شماره 9 ; از صفحه 9 تا صفحه 26 . عنوان مقاله: بررسي عوامل انگيزشي و نگرشي موثر در پيش بيني پيشرفت رياضيات، به منظور تدوين يک مدل ساختاري براي دانش آموزان پايه دوم دبيرستان نویسندگان: قرباني محمد, دلاور علي, برجعلي احمد, اسدزاده حسن آدرس: چکیده: رياضيات از درس هاي مهمي است که يادگيري آن مي تواند در تمامي عرصه هاي زندگي تاثيرگذار باشد. اين پژوهش با هدف تدوين مدلي براي تبيين و پيش بيني پيشرفت رياضي بر اساس باورهاي انگيزشي دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش، همبستگي از نوع پيش بيني است. پس از تهيه ابزار اندازه گيري و تعيين روايي و پايايي آن، از بين جامعه آماري پسران دانش آموز سال دوم دبيرستآن هاي دولتي تهران، نمونه اي به حجم 120 نفر دانش آموز به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد و پرسشنامه هاي مربوطه را تکميل کردند. نمره رياضي هر يک از دانش آموزان نيز به عنوان ملاک پيشرفت رياضي اخذ گرديد. داده هاي جمع آوري شده به وسيله نرم افزارspss و ليزرل مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. متغيرهاي پژوهش توصيف شدند، مدل پيشنهادي بر اساس فرضيه هاي پژوهش به آزمون گذاشته شد. يافته هاي به دست آمده فرضيه اول را تاييد کردند. بدين معني که مي توان براي پيش بيني پيشرفت رياضي بر اساس عوامل فردي، آموزشگاهي و خانوادگي معادله رگرسيون را صورت بندي کرد و نشان داد که اين عوامل سه گانه، روي هم 98 درصد از واريانس پيشرفت رياضي را تبيين مي کنند. براي آزمون فرضيه دوم از روش تحليل مسير استفاده شد و نتايج نشان داد که مدل پيشنهادي برازندگي ندارد. نتايج آزمون فرضيه سوم نشان داد که عوامل فردي 67 درصد، عوامل آموزشگاهي 61 درصد و عوامل خانوادگي 49 درصد در پيش بيني پيشرفت رياضيات سهم دارند. نتايج آزمون فرضيه چهارم نشان داد که عوامل آموزشگاهي نسبت به عوامل خانوادگي واريانس بيشتري از پيشرفت رياضي را تبيين مي کنند، گرچه عوامل خانوادگي هم تاثير معني داري بر پيشرفت رياضي دارند. کلید واژه: باورهاي انگيزشي(Q2)پيشرفت رياضي(Q2)مدل(Q2)رگرسيون(Q2)تحليل مسير(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: انگیزش تحصیلیاضطراب امتحاناهداف پیشرفتخودکارآمدی تحصیلیخودکارآمدی تحصیلیراهبردهای یادگیری خودتنظیمیباورهای هوشیعملکرد ریاضیمدلسازیمدل سازیحوزه آبخیزروانابرگرسیون چند متغیرهرگرسیون چندگانهرگرسیون گام به گامپیش بینیرفتار شهروندی سازمانیانگیزشخودتنظیمیهوش هیجانی ارجاعات: ATTITUDINAL AND MOTIVATIONAL VARIABLES RELATED TO MATHEMATICS ACHIEVEMENT IN JORDAN: FINDINGS FROM THE THIRD INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY (TIMSS) BECOMING A SELF- REGULATED LEARNER: AN OVERVIEW EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN CALIBRATION AND SELF- REGULATED LEARNING FAKILLY PROCESSES AFFECT STUDENTS MOTIVATION, AND SCIENCE AND MATHEMATICS ACHIEVEMENT IN CYPRIOT HIGH SCHOOLS MATHEMATICS AND SCIENCE ACHIEVEMENT: EFFECTS OF MOTIVATION, INTEREST, AND ACADEMIC ENGAGEMENT MIDDLE SCHOOL CHILDRENS STRATEGIC BEHAVIOR: CLASSIFICATION AND RELATION TO ACADEMIC ACHIEVEMENT AND MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING PERCEPTUAL PROCESSING OF NON-TARGET IN AN ATTENTION TASK PREDICTING MATHEMATICS PERFORMANCE IN HIGH SCHOOL GIRLS AND BOYS SELF‐REGULATION, GOAL ORIENTATION, SELF‐EFFICACY, WORRY, AND HIGH‐STAKES MATH ACHIEVEMENT FOR MATHEMATICALLY GIFTED HIGH SCHOOL STUDENTS THE EFFECTS OF STUDENT CHARACTERISTICS ON MATHEMATICS ACHIEVEMENT IN FLEMISH TIMSS 1999 DATA THE RELATIONSHIP BETWEEN STUDENTS ACHIEVEMENT AND THEIR SELF-PERCEPTIONS OF COMPETENCE AND RIGOR OF MATHEMATICS AND SCIENCE بررسي تاثير آموزش فراشناختي بر پيشرفت تحصيلي درس رياضي بررسي ميزان توجه به كاربردهاي آموزشي نظريه هاي يادگيري در فيلمهاي آموزش رياضي مقطع ابتدايي مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي تاثير مولفه هاي اضطراب و نگرش رياضي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني در درس رياضي بررسي تفاوت دختر و پسر در متغيرهاي مرتبط به عملكرد رياضي (خودپنداره رياضي، انگيزش يادگيري رياضي و عملکرد قبلي رياضي) و نقش آن بر پيشرفت رياضينگرش دانش آموزان ابتدايي به درس رياضي و پيشرفت تحصيلي در رياضياتنقش متغيرهاي شخصي در پيشرفت رياضي با توجه به نظريه شناختي – اجتماعي مقايسه بازداري شناختي در سه گروه از دانش آموزان با پيشرفت رياضي بالا، متوسط و پايين مقالات همایشی مرتبط: نقش خودپنداره ریاضی، خودکارآمدی ریاضی و ادراک خوشبینی تحصیلی دبیران ریاضی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزانبررسی نقش میانجی گری خودکارآمدی ریاضی در رابطه ادراک خوشبینی تحصیلی دبیران ریاضی و خودپنداره ریاضی با پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزانبررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی و راه های افزایش انگیزه و پیشرفت آنان در درس ریاضیتاثیر فرهنگ بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه دوم راهنماییارزیابی تراز دانش ریاضیات و همبستگی آن با مهارت طراحی دانشجویان در آموزش معماری در دانشگاههای ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 218 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی