12 SID.ir | صناعت و طرح مباني نظري آن به اتکا آرا ابن سينا

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

صناعت و طرح مباني نظري آن به اتکا آرا ابن سينا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه هنر و سرپرست، پژوهشکده مطالعات هنر اسلامی، دانشگاه سوره
 
چکیده: 

«صناعت» يعني τέχνη . وفق استنباط ما از توضيح شارحان، حکماي يونان موضوع صناعت يا τέχνη را از سه جنبه مورد بحث و بررسي قرار داده اند: نخست روح صناعت يا همانμιμησις ، دوم نفس صناعت يا ποιησις، و سوم کالبد آن که πραζις است. بر اساس تبييني که از مراحل شناخت و کسب علم در فلسفه ارسطو طرح شده و تبيين او درباره «شدن» هر شي بر اساس طبيعت (φύση) يا صناعت (τέχνη) و نگرش متداني (immanent) وي درباره «صورت» يا ιδος ـ برخلاف نگرش متعالي (transcendent) افلاطون ـ و قرار داشتن «صورت» در درون طبيعت و درون نفس هنرمند پيش از آفرينش شي، به خوبي مراحل الهام، ابداع و اعمال را توضيح مي دهد. مشابه همين بحث، را در فن ششم کتاب شفا، فصل دوم از مقاله دوم، که به علم النّفس و اصناف ادراکات انسان پرداخته شده و نيز مباحث مقاله چهارم همين کتاب، مي توان استنباط کرد. زيرا ابن سينا هم به مراحل تجريد «صورت» در مراتب ادراک از حس تا عقل اشاره مي کند و هم در رساله نفس و هم در اشارات و تنبيهات به بهره مندي عقل از عقل قدسي. اين نفس جوهري است با دو روي، که يکي به سوي عقل فعال است که عقل نظري علم را از آن اقتباس مي کند و ديگر روي، سوي بدن دارد که عقل عملي است. کمال عقل عقلي است از جنس عقل که در آن، مرتبه معقول موجودات در ذات باري تعالي، منتقش مي شود. از اين حيث نيز شيخ الرّئيس، هم نظر با حکماي يوناني است. مجموع بررسي ها طرحي از مباني نظري درباره «صناعت» را شکل مي دهد که مبتني بر مراتب عقل و خيال و حس و مراتب نزول «صورت» در آنها است، و تحقق «صناعت» منوط به تماميت آنها است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 97
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی